Autor: Tomasz Pluciński (tomek_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Mon 05 Mar 2001 - 14:44:05 MET

moje pytanie dotyczy wlasnie tej ostatniej czynnosci. czy jest ona konieczna i co ona powoduje (dosc wysoki koszt taniny i niemozliwosc trzymania stalowych pprzedmiotow w roztworze o tempoeraturze 300 stopni ze wzgledu na ich lutowane polaczenia) czy roztwor taniny (10 gram na litr) jest trwaly znaczy czy moge uzywac go przez dlugi czas czy moze do kazdego czernienia musze sporzadzac nowy

Jest konieczna, bo czarny kolor powstaje wlasnie w reakcji Fe3+ z tanina (jak w dawnych inkaustach). Roztwor taniny powinien byc trwaly. Nie jestem pewien, czy nie moznaby zrobic testu z Tanalbina (to produkt reakcji z bialkiem, stosowana jako odtrutka). tomasz plucinski