Autor: Andrzej Kasperowicz (andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Mon 05 Feb 2001 - 23:23:30 MET

Ktos wpisal do formularza na WWW nastepujace wyniki swoich eksperymentow. :) Moze Chemfani pomoga w rozwianiu jego watpliwosci...? ak

Imie Piotr
Nazwisko Robak
E-Mail wormfather_at_go2.pl
Tytul Doświadczenia z wolframem
Opis Ostatnio w moim domowym laboratorium zajmowałem się reakcjami wolframu. Surowcem było ok.50 przepalonych żarówek, z których wyizolowałem druciki wolframowe. Następnie zalałem je mieszaniną 3 cm3 30% H2O2 (perhydrolu) i 2 cm3 stężonego kwasu azotowego. Podczas ogrzewania wydzielał się gaz (tlen), w miarę wzrostu temperatury coraz szybciej, a roztwór stawał się jasnożółty (ale klarowny!). W pewnym momencie, gdy mieszanina w probówce osiągnęła już temperaturę wrzenia, roztwór gwałtownie zmętniał i strącił się żółty osad trójtlenku wolframu. Wydaje mi się, że należy to wiązać z wyczerpaniem się H2O2 w probówce, nie wiem jednak w jakiej formie wolfram występuje przed wytrąceniem się w postaci WO3. Czy wchodzi on w kompleksy z H2O2, czy też tworzy nadtlenki, jak analogicznie np:CrO5? Jeśli ktoś wie coś na ten temat, lub zna źródła, w których można znaleźć odpowiedź, niech śle mi e-maila. Dysponuję również sprawdzonymi opisami wielu doświadczeń z chemii organicznej i nieorganicznej, którymi się mogę podzielić z innymi chemikami-amatorami...