Autor: Jacek Grudzień (jackwild_at_yoyo.pl)
Data: Thu 25 Jan 2001 - 09:54:00 MET

 Korzystając z "ciszy na łączach" chciałbym poruszyć myślę, że ciekawy temat  na temat możliwej współpracy polskiego przemysłu z uczelniami.

 Ogólnie na uczelniach i w instytutach panuje przekonanie (a przynajmniej  takie odniosłem wrażenie po wizytach na mojej Alma Mater i w jednym z  branżowych instytutów), że sytuacja jest niezbyt dobra, że przemysł  generalnie nie daje zleceń itd itp. .
 Reprezentując przemysł chciałbym wrzucić trochę kamyków do koszyka  politechnik i instytutów.

 Otóż uważam, że FATALNIE działają służby odpowiedzialne za promocję samych  uczelni i prac na nich prowadzonych. Przemysł nic nie wie o być może  ciekawych pracach prowadzonych przez polskich naukowców. W firmie wiemy  więcej co się dzieje na uniwersytetach niemieckich niż polskich. I to wcale  nie dlatego, iż preferujemy zagranicę, bo to nieprawda. Uważam to za  skandal.

 Niemcy sami się do nas cisną oferując wszechstronną pomoc, ze strony naszych
 instytutów panuje głucha cisza. A wewnątrz biadolenie na złą sytuację  rynkową.

 Inną sprawą są uczelniane narzuty. Być może jakiś rektor lub dziekan  przeczyta tę korespondencję i się zastanowi jaką politykę w tym zakresie  należy prowadzić.
 Podam przykład: chcąc się czegoś dowiedzieć na temat surowców używanych przy
 produkcji naszych wyrobów zleciłem na jedną z uczelni (po ustnym ustaleniu  stawek) analizy DTA i DTG. Jakież było moje zdumienie, gdy otrzymałem  potwierdzenie przyjęcia zlecenia ze stawką 3 (słownie trzy) razy większą od  początkowej kwoty zlecenia. Na prośbę o wyjaśnienie otrzymaliśmy odpowiedź,  że uczelnia "wrzuciła sobie" narzut 200%.  Uważam to za grubą przesadę. Z problemem, który chciałem rozwiązać  poradziłem sobie bez analiz uczelni. Szkoda - zlecenia mogłyby przychodzić  systematycznie, może nawet rozpoczęlibyśmy współpracę na szerszą skalę.

 W całej historii smutne jest to, iż chcąc pomóc sobie i uczelni wyszedłem na
 głupka i miałem nieprzyjemności w pracy.

 Jakie wypływają z tego wnioski oceńcie Państwo sami.  Chciałbym poznać Państwa zdanie na ten temat. Prosiłbym szczególnie o opinie
 ludzi nauki, czy zamierza się coś zmienić w funkcjonowaniu instytucji  naukowych.

 Z wyrazami szacunku

 Jacek Grudzień
 Lakma SAT Sp. z o.o.
 ul. Mała Łąka 8