Autor: Tomasz Pluciński (tomek_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Mon 15 Jan 2001 - 18:58:16 MET

> Mam w pracowni zupełnie bezużyteczny siarczan(VI) srebra,
> i zastanawiam się, czy nie dałoby się go przeprowadzić w
> dużo użyteczniejszy azotan(V) srebra. Może mi ktoś pomoże?

Wszystko zalezy ile tego jest. Moze warto najpierw porzadnie wyprazyc zamieniajac w metal. srebro? Ja bym to jednak probowal tak: rozpuscic Ag2SO4 na goraco, stracic wodorotlenkiem sodu Ag2O a po przemyciu dodac niedomiar HNO3. Ostroznie zagescic, chlodzic w lodowce, ew. stracic resztki etanolem i saczyc na "Schotcie".

Resztki odpadow srebra wg. mnie najwygodniej jest po pierwsze przeprowadzic w AgCl, a nastepnie ogrzac z nasyconym NaOH, zdekantowac, ogrzac ze swieza porcja NaOH i w ten prosty sposob prawie kompletnie przeprowadzic w Ag2O, z ktorym juz dalej nie ma klopotu.

Do wielu celow siarczan jest jednak prawie tak samo uzyteczny jak azotan... Ja bym sie zastanowil czy w ogole warto przerabiac.

tpmasz plucinski