Autor: BS (xena_at_kris.top.pl)
Data: Wed 18 Oct 2000 - 15:50:48 MET DST

> Hej. Jestem tu nowy i nie wiem czy kieruje pytania pod wlasciwy adres,
wiec
> wybaczcie.
> Potrzebne mi bardzo "lopatologiczne" wyjasnienie prawa Lamberta-Beera.

Ja sobie to wytlumaczylem tak:
masz naczynie w ktorym znajduje sie ciecz o stezeniu "c". Puszczasz na nia wiazke promieniowania monochromatycznego o natezeniu I. promieniowanie to przechodzac przez probke ulega absorpcji(pochlanianiu), i wychodzaca wiazka jest oslabiona, jej natezenie wynosi I' . Znalezli sie tacy madrzy ktorzy opisali to zjawisko matematycznie:
I' = I* e^-f*b*c (e do potegi minus f*b*c) :)))) gdzie
- f (prawidlowo epsilon) stala zwana molowym wspolczynnikiem absorpcji(charakterystyczna dla danego roztworu) - b grubosc warstwy - masz naczynko ktorego scianki oddalone sa o 1 cm, tyo grubosc warstwy po nalaniu cieczy wynosi 1cm. - c stezenie roztworu (molowe)

po zlogarytmowaniu logarytmem naturalnym otrzymujesz:

ln I'=ln I - k*b*c
ln I - ln I'= k*b*c
ln I / I' =k*b*c

a tak pozatym nie studiujesz czasami na Politechnice Poznanskiej - lubia tu o to meczyc szczegolnie na chemii fizycznej :))))))

> Prosze o adresy stron internetowych lub informacje na temat tego prawa i
> spektrofotometrii.
> Pozdrowienia.

narka
xena_at_kris.top.pl