Autor: Roman J. Faranski (faranski_at_poczta.onet.pl)
Data: Wed 04 Oct 2000 - 19:28:37 MET DST

Przepraszam, nie bylo mnie jakis czas, ale ten post Ewy wymaga co najmniej kurtuazyjnej odpowiedzi:

> Onegdaj Roman J. Faranski napisal:
>

> ^Niezgodze sie z Ewa, ze otwarta jest kwestia podwojnej natury :
"materia -
> ^fala elektromagnetyczna", to naprawde zostalo juz wyjasnione.
> Nie otwarta, a raczej niezrozumiala.

Ewo, podstawowym zalozeniem teorii wzglednosci jest zalozenie, ze czasoprzestrzen jest rozmaitoscia rozniczkowa Riemana o wymiarze rownym 4 i sygnaturze tensora metrycznego (+, -, -, - ). Interpretacja dlugosci luku "s" jako czasu mierzonego przez zegary idealne, geodezyjne czasowe zas jako linie swiata ruchow swobodnych. Rownania opisujace winny byc zapisane kowariantnie, tj. tak aby postac tych rownan nie zalezala od wyboru ukladu odniesienia.
Przy niekowariantnym zapisie tozsamosc materia/energia raz bedzie opisywana jako postac materialna, posiadajaca mase, ped, wspolrzedne polozenia, innym jako fala , drganie elektromagnetyczne o okreslonej amplitudzie, dlugosci fali, czestotliwosci, etc.

> Mechanika kwantowa jest bardzo skomplikowana i niewielu ja rozumie,
natomiast jest cale mnostwo interpretacji teorii kwantowej. <ciach>
> Interpretacje te maja swoje usterki, ale wszystkie dobrze przewiduja
wyniki eksperymentow.
> I to wlasnie jest urocze :-)

Nie jest skomplikowana, poprostu Schrodinger zalozyl, ze przyjete przez niego rownanie rozniczkowe moze pozwolic na oblicznie poziomow energii atomow wodoru. Przyjeta funkcja falowa, z ktorej by byly wyliczne wartosci energii byla przyjeta na zasadzie aproksymacji, w kazdym razie bez uzasadnienia jej przeksztalceniami i zjawiskami fizycznymi. Ot, model matematyczny i do tego niedoskonaly. Podstawowym pojeciem jest tutaj przestrzen Hilberta w ktorej wyroznia sie pewien operator hermitowski (hamiltonian). Jego wartosci wlasne okreslaja poziomy energii atomu wodoru, a co za tym idzie czestosci swiatla emitowanego przez atom wodoru. Tyle, ze jak to przy aproksymacji - rownanie Schrodingera opisuje uklad atomu wodoru (i tylko) w sposob bardzo przyblizony. Chcac uzyskac warosci dokladniejsze dokonuje sie dodatkowych obliczen, pierwszych, drugich, trzecich poprawek do funkcji, do energii ......, etc., etc.
Gdyby w mechanice kwantowej w obliczeniach wyjsc z rownan ruchu czastek elementarnych (a tych jak dotad jeszcze nikt nie napisal), to uzyty formalizm matematyczny moze pozwolilby na rzeczywisty opis stanow na poziomie atomu, atomow ..., itd.

Opis zjawisk w rownaniach pola grawitacyjnego i jego zmian z mojego punktu widzenia wychodzi z rownania "ruchu wirowego", o ile mozliwym jest definicja ruchu wirowego. Napisanie rownan pola grawitacyjnego wymaga uogolnienia laplasjanu wystepujacego w teorii grawitacji Newtona (dalambercjan). Do tensora gestosci energii-pedu nalezy dodac czlon uwzgledniajacu energie i ped samego pola grawitacyjnego, czlon ten winien byc kwadratowa funkcja pochodnych tensora metrycznego i otrzymujemy prosta juz postac rownania pola grawitacyjnego.

O ile oczywiscie mamy dobrze napisane postac rozniczkowa rownania "ruchu wirowego"

( przypis - Niestety, z uwagi na to, ze to post, nie moglem zapisac stosownych wzorow, zawierajacych symbole rownan rozniczkowych, rachunku macierzy, czy przeksztalcen tensorowych. A moze to i lepiej .....,)

> Pozdrawiam,
> Ewa

Rowniez serdecznie pozdrawiam

Roman