Autor: Andrzej Kasperowicz (andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Fri 18 Aug 2000 - 10:02:37 MET DST

> Naukowcy wierzą, że z odkrycia mogą narodzić się biotranzystory,
> które zastąpią dotychczasowe rozwiązania. Można by do tego
> wykorzystać procesy biologiczne bakterii, takie jak oddychanie czy
> fotosynteza, gdyż wykorzystują one transfer elektronów. Poddane
> działaniu światła, bądź odpowiednich związków chemicznych,
> bakterie włączałyby przepływ prądu. Takie urządzenie nadawałoby
> się na przykład do wykrywania trujących gazów.
> Ciekawe co z tego bedzie.

Zaraz nawiedzeni "ekolodzy" zaczna protestowac, ze sie meczy biedne bakterie i nic z tego nie bedzie. ;)

> Jak dla mnie to lepsze niz
> przekroczenia predkosci swiatla.

Juz ladnych pare lat temu zbudowano diode oraz tranzystor z jednej czasteczki zwiazku organicznego, byc moze otworzy to droge do zbudowania organicznego mikroprocesora, ktory bylby jedna wielka czasteczka zwiazku chemicznego - to by dopiero bylo cos! Moznaby, gdy poznamy lepiej fizjologie naszego mozgu wszczepic taka czasteczke - mikroprocesor do naszych mozgow i miec calego peceta przy jakim teraz siedzimy zamiast na biurku to w naszej glowie - wyobrazacie to sobie? To jest dopiero fascynujace i przerazajace zarazem (jak zwykle bogaci sobie wszczepia, a biedni nie). :)

Obecnie coraz wiecej tkanek biologicznych wykorzystuje sie w roznych "dziwnych" celach, np. czulki kraba wykorzystano jako czujnik w chemicznych pomiarach, nie pamietam juz czego.

A ostatnio brytyjczycy zalegalizowali klonowanie ludzkich embrionow dla okreslonych celow.
Prawdopodobnie wszyscy chemfani dozyja jeszcze czasow kiedy za uciulane przez cale zycie pieniadze zamiast wybrac sie na wycieczke dookola swiata, bedziemy mogli sobie zamowic swojego klona. :)

Zreszta fascynujacych zjawisk, ktorymi zajmuja sie naukowcy jest obecnie sporo, ma sie wrazenie ze liczba odkryc i wynalazkow wzrasta wykladniczo.

A czy ogladaliscie Wszechswiat Stephena Hawkinga, w szczegolnosci szosty ostatni odcinek "Teoria wszystkiego" - to jest dopiero fascynujace - ale i tak na koncu Stefan stwierdza, ze nawet gdybysmy zrozumieli budowe wszechswiata to pozostaloby jeszcze do wyjasnienia dlaczego stalo sie tak, a nie inaczej, a to juz bylaby proba odgadniecia mysli Boga, tylko czy jestesmy wystarczajaco rozwinieci, zeby to wszystko pojac? Czy na przyklad moglibysmy oczekiwac, ze pies zrozumie rachunek rozniczkowy i calkowy (abstrahujac od tego, ze nawet niektorzy ludzie nie rozumieja ;>), moze my ludzie jestesmy takim psem jesli chodzi o zrozumienie budowy wszechswiata?

Sadze, ze wiek 21 bedzie okresem kiedy nauka bedzie wkraczala w sfery dotychczas uwazane za mistyczne i paranormalne.

Chociazby "remote viewers" "zdalni obserwatorzy", pracowali w CIA i mieli pewne sukcesy, ich sukcesy bylyby zapewne 100%-owe gdyby udalo sie odkryc na czym polegaja te zdolnosci (jakie zjawisko, sila nimi rzadzi, opisac te procesy matematycznie), ktore praktycznie kazdy z nas ma lecz prawdopodobnie rozwiniete w roznym stopniu, jak i zreszta kazdy inny talent.

A czy zastanawial sie ktos co to jest i od czego zalezy szczescie oraz pech? Tak czesto uzywamy tych slow ale co one tak naprawde znacza? Nie wiem, byc moze jakis filozof juz sie nad tym zastanawial; dla mnie w tej chwili przychodzi tylko do glowy, ze szczescie moznaby zdefiniowac jako ilosc wydarzen pomyslnych w zyciu czlowieka w stosunku do ilosci wydarzen niepomyslnych.
Tylko od czego zalezy szczescie, dlaczego jedni maja go wiecej, a inni mniej, a moze to tylko zludzenie...? Czy byly przeprowadzane na ten temat badania? Czy bedzie kiedys mozna szczescie zdefiniowac w sposob scisle matematyczny, a zatem byc moze miec na nie rzeczywisty wplyw? I czy w ogole matematyka jest jedynym wyroznikiem scislosci? Tyle jeszcze pytan czeka na odpowiedzi, a ile jeszcze pytan trzeba bedzie postawic...? :)

No dobrze, wystarczy juz tych dywagacji, dalem Wam pozywke do przemyslen na koncowy okres wakacji jako trening umyslu przed pojsciem do szkoly/pracy. ;)

AK