Autor: Tomasz Pluciński (tomek_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Wed 21 Jun 2000 - 11:50:10 MET DST

> Nie mylisz sie :). Szczawian rozklada sie na Fe i CO2.
>
> Mam nadzieje, ze po rozkladzie wysypales zawartosc
> probowki w powietrzu... zeby sprawdzic, jak pieknie spala sie Fe

Oj, z tym zelazem piroforycznym, to cala historia... Ciemny samozapalny produkt ma dziwne, jak na metaliczne zelazo, wlasciwosci. Z HCl prawie nie reaguje, dajac zadziwiajaco malo gazowego wodoru. Okazuje sie, ze glownym produktem pirolizy jest silnie zdefektowany FeO (prawdopodobnie niestechiometryczny) + niewielka ilosc metalicznego Fe + CO + CO2. Wlasciwosci samozapalne ma podobno wlasnie ow silnie zdefektowany FeO.
Interesujacy jest szczawian srebra. Podczas mocnego ucierania w mozdzierzu, na sucho, strzela!
tomasz plucinski