Autor: Witek Mozga (mozgaw_at_rocketmail.com)
Data: Thu 18 May 2000 - 20:37:18 MET DST

Czesc Yolanda!

> Dlaczego tabletka zaczyna
> "musowa " dopiero po zalaniu wod ? Czy kto m˘g by mi wyja ni
> zjawisko pienienia si tabletki i poda w formie jonowej r˘wnanie
> reakcji chemicznej ilustruj ce to zjawisko.

Tabletka zaczyna sie pienic dopiero w wodzie z prostej przyczyny. Mianowicie, zeby zwiazki mogly wchodzic w reakcje musza znajdowac sie w roztoworze. Gdy substancje sa w stanie stalym nie ma mechanizmu, ktory pomaga czasteczkom zetknac sie ze soba, zeby mogla zajsc reakcja. Gdy zwiazki sa w roztworze role te spelnia dyfuzja.

W przypadku reakcji kwasu z weglanem istotna jest jeszcze jedna rzecz. W wodzie zwiazki te dysocjuja na jony. Gdy wody nie ma, nie ma tez dysocjacji i reakcja nie moze zajsc.

W przypadku zwiazkow organicznych rola rozpuszczalnika rowniez jest ogromna. Od jego rodzaju zalezy zarowno szybkosc jak i kierunek reakcji.

Rownanie reakcji weglanu z kwasem mozna zapisac tak:

  + --
2H + CO3 = H2O + CO2

Mieszanina pieni sie, bo wydziela sie dwutlenek wegla. Rodzaj anionu kwasu praktycznie nie ma znaczenia (pod warunkiem, ze kwas jest mocniejszy od weglowego).

Do You Yahoo!?
Talk to your friends online with Yahoo! Messenger. http://im.yahoo.com