Autor: Witold Mozga (mozgaw_at_yahoo.com)
Data: Wed 15 Sep 1999 - 10:48:18 MET DST

> moze po prostu NMR, UV, UV Vis, IR, MS...

Oj, chyba raczej nie. W przypadku mieszaniny cukrow widmo NMR bedzie bardzo nieczytelne. MS tez chyba nie specjalnie sie nadaje, bo wiele cukrow ma taki sam sklad i mase np: glukoza, fruktoza i galaktoza. UV, hm... ta technika zdaje egzamin w ukladach z duza iloscia wiazan sprzezonych, ktore moga byc odpowiednimi chromoforami dla UV. W cukrach nie bardzo jest co obserwowac, bo tam nie ma nawet jednego wiazania podwojnego. (Teoretycznie jest grupa karbonylowa, ale najczesciej w postaci acetalu.) Najpierw chyba trzeba by ta mieszanine rozdzielic (chromatografia?). A moze trzeba te cukry przeprowadzic w pochodne, ktore beda rozpuszczalne w organicznych rozpuszczalnikach (np. przez acetylowanie badz metylowanie) i dopiero rozdzielac. Z tego co mowila Dorota wynika, ze powinna zastosowac jakas metode fotochemiczna. Prawdopodobnie chodzi o przeprowadzenie cukrow w pochodne absorbujace przy odpowiedniej dlugosci fali, ale nie mam pojecia jakie. Wiem, ze cukry tworza z fenylohydrazyna dobrze krystalizujace polaczenia, ktore dzieki obecnosci ukladow sprzezonych wiazan podwojnych powinny dac sie analizowac za pomoca UV, powinny rowniez posiadac charakterystyczna temperatury topnienia. Z tego mi wiadomo to w skrobii jest glownie glukoza. Sa jakies domieszki innych weglowodanow czy tez ich pochodnych kwasowych. Cos o tym jest napisane w podreczniku Boyda i Morrisona do chemii organicznej.

Pozdrawiam
Witek

Do You Yahoo!?
Bid and sell for free at http://auctions.yahoo.com