Autor: Cesium Project (baddrzew_at_priv5.onet.pl)
Data: Sat 11 Sep 1999 - 14:16:22 MET DST

> z fioletowej na zielona. Po wrzuceniu takiego krysztalka do wody mozna
> obserwowac szybka zmiane barwy z zielonej na fioletowa. Po dodaniu do tego
> roztworu octu i wody utlenionej calosc sie odbarwi.

Albo mozna inaczej, na dno szklanki wsypujesz troszke KMnO4 tak zeby nikt nie widzial, ze cos tam jest. W drugiej szklance masz wode. Wlewasz ja, i plyn sie robi czerwony, czy tam fioletowy, w zaleznosci od wady wzroku. Jak robisz to przed audytorium laików, mozesz dodac ze to twoja tajemnicza metoda produkcji wina. Potem przelewasz to do drugiej szklanki (w której jest na dnie troszke H2O2) i plyn zmienia barwe na zólta - czyli wino wytrawne na przyklad.

> A opis prawdziwych reakcji oscylacyjnych mozna znalesc na stronach
> chemfana w dziale klasyczne doswiadczenia: Reakcja
> Biełousowa-Żabotyńskiego i Reakcja Briggsa-Rauschera
> http://pc69.wbc.lublin.pl/ChemFan/Doswiadczenia/KlasDosw.html

A wiecie o tej reakcji z jonami ceru, co zachodzi praktycznie w sposób ciagly przez kilka minut?

Pawel Lukasz Urban, Rzeszow, Poland
email: plurban_at_topnet.pl
http://republika.pl/plurban/
pager: 0642237967