Autor: Miroslaw Owczarek (owcz_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Mon 09 Aug 1999 - 18:35:31 MET DST

> A czy moglbys jeszcze znalezc siarkowodor do porownania z
> cyjanowodorem?

Niestety w tej chwili nie mam dostepu do danych "Hazardous Materials" ale pamietam, ze dla ozonu bylo tam pol strony danych dla roznych ekspozycji. Co wiecej od jutra do wrzesnia mnie nie ma. Moze we wrzesniu. To co mam pod reka, to stare dane (maksymalny czas przebywania 1 godzina): cyjanowodor: TCLO= 3000 mg*min*m^-3,
siarkowodor: TCLO=14400 mg*min*m^-3,
chloropikryna: ... 420 ....
SO2 ... 7800 ...
Porownanie to pochodzi z zestawienia fumigantorow (srodkow do gazowania pomieszczen - dezynfekcja, dezynsekcja, deratyzacja(?). TCLO - Toxic Concentration Low.

> A jakie jest LD50 ozonu biorac pod uwage min i m^3?

Ozon - niebieskawy gaz, w duzych stezeniach o slabej woni przypominajacej kwas podchlorawy. Nalezy do bardzo aktywnych i toksycznych gazow ze wzgledu na latwy rozpad do O2 i O atomowego. W pomieszczeniach w ktorych jest ozon odczuwamy: podraznienie gornych drog oddechowych, kaszel, sennosc, bole glowy, znuzenie, spadek cisnienia tetniczego. Wyzsze stezenia prowadza do obrzeku pluc. Prawdopodobnie moze wywolywac zatrucia przewlekle. Stare dane: dla szczurow, ekspozycja 4 godz., LD50=20 mg/m^3. U ludzi apatia i zle samopoczucie wystepuje przy 1.6-3.5 mg/m^3. U osob oddychajacych dodatkiem ozonu wzrasta pH moczu. Pewne dane w ppm-ach sa na wydaje mi sie interesujacej stronie: http://www.azco.bc.ca/info/ozone.htm
jest tam takze porownanie ozonowania i chlorowania wody.

Ciekawostki:
(wszystko oralnie)
alkohol etylowy: LD50=14000 mg/kg, masy ciala szczura, aspiryna LD50= 1000 mg/kg, tez szczur, a skoro o szczurach to strychnina LD50=2.5 mg/kg.

"All substances are poisons; there is none which is not a poison. The right dose differentiates a poison and a remedy."

                                           Paracelsus (1493-1541).
Pozdrawiam,
M.O.