Autor: Grzegorz Szyszlo (znik_at_wbc.lublin.pl)
Data: Fri 16 Jul 1999 - 20:15:30 MET DST

>Witajcie Chemicy!
>
>Dawnymi czasy na wykladach z chemii fizycznej dowiedzialem sie o
>istnieniu czegos takiego jak temperatura krytyczna, cisnienie
>krytyczne i objetosc krytyczna; ogolnie mowiac warunki krytyczne.
>Podobno w takim punkcie krytycznym faza ciekla i gazowa maja takie
>wlasnosci, ze staja sie nieodroznialne od siebie. Czy to znaczy, ze
>pojawia sie jakas nowa faza? Czy moze ciecz staje sie scisliwa? Czy
>ktos umie mi powiedziec jak to rozumiec?

to nie tak. fazy sa odroznialne od siebie, lecz wystepuja jednoczesnie w okreslonych warunkach. chodzi o faze stala ciekla i gazowa. parametrem krytycznym na pewno nie jest objetosc. za to sa nimi cisnienie i temperatura. to jest wykres plaski :) generalnie do jednego punktu krytycznego schodza sie trzy krzywe krytyczne (pomiezy dwoma fazami), ktore dziela caly wykres na trzy czesci (az mnie korci zeby napisac dzieli na trzy polowy - to tak na zlosc mojej bylej matematyczce ktorej nie znosilem :)