Autor: Michal Sobkowski (michael.sobkowski_at_physik.uni-ulm.de)
Data: Mon 21 Jun 1999 - 15:23:16 MET DST

At 13:26 21.06.99 +0200, Jerzy Baron <baron_at_usk.pk.edu.pl> wrote:

>To zadziwiajace jak wiele glosow odezwalo sie w sprawie "weglowodanow"
wlasnie na tej liscie.
Dla mnie zadziwiajaca jest nie ilosc glosow, a rozpietosc wynikow! :-)

>Dorzucam wtedy i swoj.
>Zasada nr 1: Nigdy nie obliczaj tego o co cie nie pytaja.
>W swietle tej zasady rozwiazanie zadania jest trywialne i przedstawiam je
ponizej.

>Dana jest masa glukozy, a bazujac na rownaniu reakcji chemicznej rowniez
masa tlenu. Pytaja o objetosc tlenu. Wielkoscia, ktora wiaze obie powyzsze jest gestosc: d=m/V stad: V=m/d
>Masa tlenu m moze byc obliczona z proporcji (nic w tym zdroznego)
pamietajac, ze wytworzeniu 1 mola glukozy towarzyszy wytworzenie 6 moli tlenu:

>glukoza [g] tlen [g]
>180,156 191,988

Tu masz maly blad - mol tlenu to 31,9988 g, a wiec 6 moli - 191,9928 (jak juz mamy byc tak dokladni)! :-)geograficzny

[...]
>Zwracam uwage na to ze w obliczeniach tych nie dokonalem zalozenia, ze
tlen zachowuje sie dokladnie tak jak gaz doskonaly (stad brak "magicznej liczby" 22,4)
Tak, przy podanej przez Ciebie gestosci, obj. mola tlenu to 22,39 l. W zaokragleniu - 22,4. Czy nie prosciej policzyc to zadanie z ta wlasnie wartoscia? Jak sam piszesz, "Zasada nr 1: Nigdy nie obliczaj tego o co cie nie pytaja". Zakladasz przy tym warunki normalne. A kto powiedzial, ze maja to byc warunki normalne? Powinno sie uwzglednic srednie cisnienie i temperature oraz rozklad roslin (nie zapominajac o zmianach zwiazanych z porami roku) produkujacych tlen na kuli ziemskiej. Warto jeszcze wziac pod uwage efekt izotopowy dla reakcji fotosyntezy. Czyli praktycznie zadanie jest nierozwiazywalne! :-)
Mysle wiec, ze zalozenie 134,4 l tlenu/mol glukozy jest rownie dobrym przyblizeniem, jak Twoje dokladne obliczenia, a upraszcza cala sprawe do jednej proporcji. Zwlaszcza, ze w zadaniu nie precyzuja dokladnosci wyniku, a wartosc 10^11 ton glukozy jest wysoce szacunkowa.

Pozdrawiam,
Michal

          Dr. Michal Sobkowski   mailto:msob_at_ibch.poznan.pl
          http://www.man.poznan.pl/private/users/msob.html
          Permanent: Inst. Bioorg. Chem., Poznan, Poland
          Current:  Sektion Polymere, Univ. Ulm, Germany