Autor: poli_merek (toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Thu 11 Mar 1999 - 16:06:37 MET

Andrzej Kasperowicz wrote:

> Przy okazji przypomniala mi sie jeszcze jedna ciekawa sprawa: bliznieta.
> Bliznieta sa ze soba zwiazane silniej niz ktokolwiek moglby przypuszczac -
> rozdzielone na skutek wojen, nic nie wiedzac o sobie - wybieraly takie same
> imiona dla swoich dzieci, w tym samym czasie sie zakochiwaly i braly slub,
> nawet w tym samym czasie chorowaly, lamaly noge, lubily dokladnie taka
> sama kawe, itp, itd. Przyklady podane w programie o bliznietach byly
> jeszcze bardziej zadziwiajac. Ilosc i charakter takich samych zdarzen jakie
> spotyka bliznieta jest zdumiewajaca i przekracza nasze mozliwosci
> [...]

Hmm.. to ma juz wprawdzie bardzo luzny zwiazke z chemia :-) ale widzialem kiedys program w BBC, ktory obsmiewal te domniemane podobienstwa losow blizniakow. Na kilku przykladach "slawnych blizniakow" pokazywano jak te niby podobienstwa byly fabrykowane "post factum", w dwoch przypadkach badania zwlok wykazaly nawet, ze domniemane blizniaki nie byly wcale blizniakami. "Blizniak" nr II ktory byl zewnetrznie dosyc podobny do "blizniaka" nr I wkradal sie np w laski zamoznych rodzicow wykorzystujac teorie "podobienstw" :-) Potem program pokazal kilka autentycznych par blizniakow oraz wyniki badan przeprowadzone przez psychologow w USA i Wielkiej Brytanii nad losami i charakterami setek par blizniakow, ktore owszem wykazaly interesujace zaleznosci w losach blizniakow, ale zupelnie innego niz spodziewane rodzaju. Okazalo sie, ze bardzo czesto z pary blizniakow, jeden ma silna, dominujaca osobowosc i dobrze sobie radzi w zyciu, a drugi jest typowym "looserem". Psychologowie tlumaczyli to tym, ze w dziecinstwie jeden blizniak dominowal nad drugim i tak im to juz zostawalo do konca zycia.

poli_