Autor: Karol Pilorz (PILORZ_at_hermes.umcs.lublin.pl)
Data: Thu 11 Mar 1999 - 11:43:37 MET

Hej,

> Nieraz sie slyszy o takich samotnych naukowcach badz "naukowcach"
> probujacych rozwiklac rozne nietypowe zagadki. Np. na lamach
> Rzeczpospolitej bylo kiedys kilka artykulow o anomaliach grawitacyjnych -
> sa podobno takie miejsca gdzie butelka polozona na jezdni bedzie toczyc
> sie pod gore.
> Jeden z profesorow zmieszal na lamach gazety goscia z blotem, a tamten
> mu odparl, ze nie podal w swojej riposcie ani jednego rzeczowego
> argumentu i zachecal, zeby ktokolwiek sceptyczny sam pojechal w te
> miejsca i wykonal pomiary.

Kwestia zdefiniowania gory :-). Kiedys widzialem film pokazujacy odcinek szosy gdzie to zjawisko dalo sie zaobserwowac. W filmie mozna oczywiscie wszystko, ale to mialo calkiem naukowe wyjasnienie. W poblizu byly bogate zloza wysokoprocentowej rudy zelaza o duzo wiekszej gestosci niz otaczajace skaly. O ile wiem, badanie anomalii grawitacyjnych tak jak i magnetycznych to rutynowa metoda w poszukiwaniach geologicznych.

O ciele astralnym wypowiadac sie nie bede. Nie jestem fizykiem :-)

> Inna ciekawa sprawa to antygrawitacja - w latach 80-tych japonczycy
> opublikowali w znanym czasopismie fizycznym (nie zapisalem niestety w
> jakim) proste doswiadczenie:
> naprzeciwko siebie w pewnej odleglosci umieszczano dwie metalowe tarcze
> (obie rownolegle wzgledem powierzchni ziemi), jedna, te dolna,
> wprowadzano w ruch wirowy od 3000 do 13000 obr/s, a druga wisiala na
> dynamometrze. Wraz ze wzrostem szybkosci wirowania, waga tej tarczy
> wiszacej na dynamometrze malala (a ciekawe co z ruchem powietrza
Czy na pewno byly to obroty na sekunde? Typowo podaje sie na minute. 780000 obr/min wyglada maloprawdopodobnie. Jak duze byly te tarcze? Przy tych obrotach sily odsrodkowe powinny byc straszne.

Milego dnia,
Karol

     |                     dr Karol Pilorz                          |
     | Zaklad Fizyki Chemicznej ( Chemical Physics Dept.)           |
     | Wydzial Chemii UMCS      ( Chemical Faculty, MCS University) |
     |    pl. M.Curie-Sklodowskiej 3, 20-031 Lublin, POLAND,        |
     |        fax: (48-81) 5333348, 5333669; tel. 5375671           |