Autor: Miroslaw Owczarek (owcz_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Mon 23 Feb 1998 - 15:30:38 MET

On Thu, 19 Feb 1998, Marek Podsiadlowicz wrote:

> Myslalem ze zartujesz ,nie wiem nic o zlotym proszku .
>
> Piromarek .

Pod haslem "Golden Powder" pewnie kryje sie wiele skladow niekoniecznie pirotechnicznych. Ponizej jeden z przykladow z 1983 (produkowany w Dallas).

U.S. Patent Dokument No. 473,974
Consumable case cartridge
Abstract:
A firearm, black powder cartridge for a projectile, including a formed casing of a major quantity of an alkaline nitrate with minor amount of a fibrous, essentially pure cellulose forming a consumable, inflammable case, for containing propelling black powder and holding a projectile. The projectile may be lightly coated with a solid, dry lubricant which is useful for muzzle loading weapons and breech loading weapons. The cartridge produces a minimal of residue which is essentially non-corrosive.

Spotalem sie takze ze skladem pirotechnicznym "golden powder": kwas askorbinowy
saletra potasowa
procent wagowy skladnikow odpowiadajacy bilansowi zerowemu. Masa taka spala sie ze stala liniowa predkoscia niezaleznie od cisnienia zaprasowania (spalania chyba tez) stad zastosowaniea do napedu rakiet.

Mirek.