Autor: Michal Sobkowski (msob_at_ibch.poznan.pl)
Data: Wed 11 Feb 1998 - 08:35:02 MET

At 22:17 5.02.98 +0100, Sebastaian P.Sapeta wrote:
>Czesc !
>
> Zastanawia mnie pewien problem. Niedawo przeczytalem, ze nowo utworzone
>pierwiastki chemiczne wykazuja pene odstepstwa od prawa okresowosci. Nie
>sa to imformacje pewne, gdyz owe pierwiastki nie zostaly jeszcze
>dokladnie zbadane. Bardzo mnie jednak interesuje, czy ktorys z
>czytelnikow chemfana slyszal o jakichs odstepstwach od prawa okresowosci
>i ideii ukladu okresowego. Czy majacy juz 119 lat ulad ma sie nadal
>dobrze, czy tez mysli sie o zastapieniu go czyms innym.

Ale wyciagasz daleko idace wnioski!
Przyczyna odstepstw od prawa okresowosci jest najprawdopodobniej fakt, iz w najciezszych obecnie zsyntetyzowanych pierwiastkach silnie naladowane jadro jest ekranowane elektronami z nizszych powlok od elektronow walencyjnych, ktore z tej przyczyny moga sie zachowywac nieco nieprzewidywalnie. Ponadto roznice miedzy poziomami energetycznymi skrajnych elektronow staja sie bardzo male, co rowniez moze powodowac zaburzenia. Prawdopodobnie dla jeszcze ciezszych atomow moze byc jeszcze gorzej :-). Natomiast lzejsze pierwiastki nie zmienily swych wlasnosci i nadal spelniaja prawo okresowosci. :-)

Pojawia sie tu tez pytanie na ile wiarygodne sa dane uzyskane z kilku atomow o czasie poltrwania rzedu sekundy!

Michal

          Michal Sobkowski          mailto:msob_at_ibch.poznan.pl
          http://www.man.poznan.pl/private/users/msob.html

          Institute of Bioorganic Chemistry, Polish Academy of Sciences
          Noskowskiego 12/14, 61-704 Poznan, Poland.  Phone: (061) 52-85-03