Autor: Krzysztof Kledzik (kledzik_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Fri 06 Sep 1996 - 18:09:48 MET DST

> Jak sie otrzymuje trojmetyloglin nie wiem :(, ale w zastepstwie moze
> byc zelazo piroforyczne ( tylko jego spalanie sie w powietrzu jest pewnie
> mniej efektowne od spalania trojmetyloglinu... ). Zelazo to robi sie
> przez rozklad termiczny szczawianu zelaza ( zolty proszek ). Szczawian
> podgrzewa sie , az do momentu kiedy stanie sie czarny( tak chyba powinno
> byc w teorii, bo w praktyce zawsze mi wychodzil brunatny...:( - mialem
> pewnie mocno zanieczyszony ). Najlepiej to robic w naczyniu o malej
> srednicy ( np. stara dobra probowka :) ), aby warstwa CO2 , chroniaca
> [...]

Rozne zrodla podaja rozne reakcje rozkladu szczawianu zelaza. Np. do wolnego zelaza, lub do FeO, ktory na powietrzu utlenia sie do Fe2O3. Podobno w reakcji czarnego proszku z HCl nie wydziela sie wodor, co moze swiadczyc, ze proszek ten nie jest zelazem pierwiastkowym. Nie sprawdzalem tego, podaje jedynie przeczytane informacje.

Pozdrowienia :-)
Krzysztof Kledzik