Autor: Krzysztof Kledzik (kledzik_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Fri 30 Aug 1996 - 11:57:21 MET DST

On Thu, 29 Aug 1996, Adam Luszczewski wrote:

> [...]
> Pare dni temu kupilem nawoz o nazwie saletra potasowa sadzac, ze jest to
> czysty KNO3. Jednak na wszelki wypadek zrobilem analize jakosciowa i
> stwierdzilem, ze jest tam NaCl (niestety to zanieczyszczenie jest dla mnie
> bardzo uciazliwe).
> Myslalem o roznych sposobach rozdzielenia, takich jak wytracenie chlorkow
> (np. jonami Ag+), ale jest to zbyt kosztowne i pracochlonne. Wykorzystanie
> roznic miedzy rozpuszczalnoscia KNO3 i NaCl w roznych temperaturach tez nie
> jest najwygodniejsza metoda, dlatego jezeli ktos ma jakis pomysl, to niech

                                                                         Adam

> Luszczewski <Wolf>

Nie mam innego pomyslu niz tu przedstawiony ale wydaje mi sie, ze metoda z rozpuszczalnoscia w roznych temp. jest chyba najlpsza. Na pewno jednokrotny proces nie zalatwi sprawy, ale gdyby tak go kilkakrotnie powtarzac ??? Nie jest to wygodne, ale pewnie skuteczne. Ostatecznie, te dwa zwiazki wykazuja wrecz podrecznikowe roznice w rozpuszczalnosci. Po usunieciu prawie calego NaCl moznaby potraktowac reszte Ag+ w celu wytracenia resztek Cl-.
Pozdrowienia :-)
Krzysztof Kledzik