Re: [WINNT] Virtual Box i "pamięć dynamicznie przydzielana"

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Virtual Box i "pamięć dynamicznie przydzielana"
From: "Grzegorz Niemirowski" <grzegorz@grzegorz.net>
Date: Sun, 1 May 2022 21:18:12 +0200
Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> napisał(a):
Mam z tym nieustający kłopot. Instaluję system na maszynie wirtualnej,
na dysku .vdi. Podczas eksperymentów czy prób tego i owego okazuje się
że dysk jest za mały. To q... co to jest ta "pamięć dynamicznie
przydzielana"? Do tej pory uznawałem że w miarę potrzeby dysk vdi
zostanie powiększony automagicznie :) A tu kicha... jak powiększyć w
miarę prosto to cholerne vdi?
PS. Już wiem :) VBoxManage modifyhd "/home/janek/VirtualBox VMs/Windows
10/Windows 10.vdi" --resize 102400
PS2. I to nie wszystko, trzeba jeszcze wejść do zarządzania partycjami
systemu i tam powiększyć partycję c o wolne miejsce.

Chodzi o to, że plik VDI nie zajmuje tyle miejsca ile dysk wirtualny. Tutaj przykład: https://i.imgur.com/Hsvq7lT.png Wirtualny dysk ma 127 GB a plik VDI zajmuje 44 GB. Wirtualny dysk nie powiększa się automagicznie, plik VDI tak.

Z poziomu komputera wirtualnego wszystko oczywiście wygląda jak na komputerach fizycznych. Dysk nie jest z gumy i sam się nie powiększa. W szczególności systemy operacyjne same z siebie nie powiększają swoich partycji. Stąd trzeba zmienić rozmiar dysku wirtualnego a potem jeszcze przestawić rozmiary partycji.

Można by sobie wyobrazić, że np. Guest Additions będą monitorować zajętość partycji i automatycznie zwiększać rozmiar dysku i partycji, ale jak na razie czegoś takiego nie wynaleziono.

--
Grzegorz Niemirowski
https://www.grzegorz.net/