Re: RAM, pagefile, PAE

Autor: 1634Racine <1634_at_Racine.pl>
Data: Sat, 23 Jun 2012 15:19:22 +0200

Robert Winkler in news:js3s6d$ejo$1_at_inews.gazeta.pl
[................]
> Winą tego jest zwykle słabej jakości płyta główna
> nie potrafiąca prawidłowo rozpoznać
> nie używanych obszarów poniżej 4 GB
> i nie potrafiąca przemapować w ich miejsce pamięci
> znajdującej sie normalnie powyżej tej "magicznej" granicy.

to jest ten laptop
http://www.skapiec.pl/site/cat/17/comp/4376374_techniczne
a plyta taka:

Manufacturer SAMSUNG ELECTRONICS CO., LTD.
Model 300V3A/300V4A/300V5A/200A4B/200A5B
Version FAB1
Serial Number 123490EN400015
Bridge
Chipset : Intel HM65
North Bridge Intel Sandy Bridge Revision 09
South Bridge Intel HM65 Revision B2
CPU
Name Intel(R) Core(TM) i3-2350M CPU @ 2.30GHz
Cpu Socket Socket 988B rPGA
Max CPU Speed 2300 MHz
Memory Summary Wrong values reported by BIOS <------- !!!!!!
Memory Type DDR3
Installed Memory 8192 MBytes <------ !!!!!!!!
Available Memory 2732 MBytes <-------- !!!!!!
Channels Dual
Maximum Capacity 16384 MBytes
Maximum Memory Module Size [unknown]
Memory Slots 4

- w kontekscie tego, co piszesz o wymaganej jakosci pl. glownej, zastanawiam
sie, jakiej wobec tego powinna byc jakosci, zeby prawidlowa byla detekcja
ram-u... Wiadomo,ze i Intel ma roznej jakosci produkty, ale az tak Intel
leci z jakoscia tej plyty glownej, ze polozyl sie na jednej z
najwazniejszych, podstawowych sprawnosci dla plyt glownych? czyli w miare
dobre rozpoznanie ram-u im nie wyszlo? w Intelu?
po odjeciu od 4 giga 250 MB pamieci k.graf. zostaje okolo 3.7 giga i plyta
gubi 1 giga i widzi tylko 2.6 giga z powodu jakosci plyty Intela? hm.

Swoja droga ciekawe jaka plyte/jakiej jakosci ma Grzesiek piszacy w watku o
tym samym - system widzi u niego 2.7 giga... Pewnie w7, ale tez widac malo.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

> PAE
[...]
> Prawdą jest że Service Pack 2 dla Windows XP wprowadził obsługe tego
> trybu,
[...]
> Jest tylko jedno małe ale, Windows XP nie używa PAE do obsługi dodatkowej
> pamięci,

czy mowiac prosto: pewne sprawy, ktore umozliwia PAE - dzialaja w xp, ale
akurat NIE obsluga pamieci tak, by widzialo naprawde i bez bledu cale 4
giga?
no to nie rozumiem, bo nizej piszesz:

> Windows obsługuje PAE i tryb ten jest aktywny.
> Limit 4 GB w 32-bitowych systemach desktopwych
> i w Widows Server Standard Edition
> to nic innego jak ograniczenie licencyjne.

czyli jednak PAE jest aktywny i dla widzenia 4 giga...? Alez mnie te
ograniczenia lic. nie przeszkadzaja, niech tylko zobaczy prawidlowo 4
giga...

> Tylko 2 GB? To bardzo mało jak na komputer z taką ilością pamięci RAM
> ale pewnie system wolał nie rezerwować wiecej dysku przy tak małej
> partycji systemowej.
> Wiadomo nie od dziś że wydajość NTFS gwałtownie spada gdy zaczyna
> brakować na nim miejsca,

kiedys na grupie byl dobry watek o fat32 i ntfs, i wielkosci partycji na
system; niekwestionowana wiedza byla taka, ze przy ntfs dla xp powinno byc
na systemowej ok. 30-40 % wolnego miejsca poza plikami systemu; i tak jest w
tym przypadku - jest ok 50% wolnego miejsca. Wiec nawet jesli nagle pagefile
bedzie samozwiekszone o 2 giga, czyli bedzie = 4 giga, to wolnej przestrzeni
pozostanie 3 giga, czyli ponad 30% calej partycji, wiec z partycja o
wielkosci 10 giga nie powinno byc w przyszlosci klopotow. Gwarancji
oczywiscie nie ma, ale szanse na kataklizm male, prawie zadne.

Problemem najwazniejszym jest jednak to kalekie widzenie ram-u przez plyte
Intela....