Re: Nie można podkręcić procesora na płycie Gigabyte-EP31-DS3L

Autor: Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Thu 15 Sep 2011 - 23:15:10 MET DST

Dnia Thu, 15 Sep 2011 12:46:59 -0700 (PDT), gh05t napisał(a):

> Po 1: Ta plyta nie nadaje się specjalnie do podkręcania czegokolwiek,
> to prosta konstrukcja i nawet mimo ze czysto teoretycznie sie da to
> efekt bedzie albo mizerny albo mizerny przypieczetowany
> niestabilnoscia
> Po 2: Zeby cokolwiek podkrecac MUSISZ wejsc w tryb ctrl+f1 - bo tam
> masz cokolwiek wiecej jesli chodzi o mozliwosc konfiguracji
> Po 3: Masz procesor Dual Core - to niskobudzetowy procesor "a la
> Celeron" i zadnym podkrecaniem wiele z niego nie wydusisz - predzej go
> wymien na Core2 Duo

I tu lekko mi zgrzytnęło - swego czasu Celerony (ktoś jeszcze kojarzy taki
model jak 300A?) to się kręciły, jak chomik w młynku dobrze nakarmiony
amfetaminą. ;D Wobec czego nie byłbym taki w 100% pewien, że z tego Dual
Core nie można sporo wycisnąć. Oczywiście - zależy to od wielu elementów.
Jak już wspomniałeś - m.in. od samej płyty i dostępnych w niej możliwościach
regulacji ustawień, jak i pozostałych komponentów (pamięci).

> po 4 i najwazniejsze : To co opisujesz jest oznaka, ze podkrecenie
> magistrali juz o 10MHz powoduje niestabilnosc - najpewniej pamieci.
> Jesli reszta komputera jest rownie prosta to najpewniej pamieci masz
> rowniez zwyczajne.
> I nie są w stanie pracować (zakladajac ze to DDR 2 800) na
> czestotliwosci FSBx4 czyli 840MHz (i nic dziwnego) Musialbys zmienic
> mnoĹĽnik FSB/RAM lub podniesc ich napiecie pracy (jesli to w ogole
> mozliwe).

Całkowita racja.

(ciach…)
> W praktyce - nawet nie probuj dokladac drugiej pary pamieci , poniewaz
> plyta powinna byc wrecz dwuslotowa (na 3 i 4 kociach albo nie wstaje
> albo sie chrzani, znam to autopsji)
> Tym samym - przydługie "Daj sobie spokoj" ;) (jak bedziesz cos chcial
> krecic to lepiej juz zrobic upgrade - tylko sie prosisz o klopoty)

Nie strasz człowieka - niech pokombinuje i pogrzebie. Wiesz ile satysfakcji
daje rozgryzienie problemu? :)

Sam tak miałem swego czasu - Core 2 Duo E8400, DFI LanParty DK P45-T2RS,
4*2GB Kingstone'y DDR2-1066. W sumie zestaw, na którym można się pokusić o
całkiem ładne podkręcanie. Co się nakląłem, żeby wreszcie znaleźć właściwe
ustawienia, to moje. Swego czasu dociągnięcie do 3,6 GHz już powodowało
problemy (i to naprawdę problemy tak, że stabilność była mocno dyskusyjna -
dopiero przy 3,4 GHz jakoś to działało), a ja wiedziałem, że z tej płyty i
tego procesora można sporo wycisnąć. Praktyka pokazała, że tak jest w
rzeczywistości (od dwóch lat 3,9GHz działające 24/7/365; 4,0 GHz powoduje
sporadycznego BSODa i ciężko znaleźć, gdzie tkwi przyczyna; przy 4,1 GHz
system wstaje, ale juĹĽ przy testach z Orthosem za ciekawie nie jest.
Leciałem na razie tylko na mnożniku x9, może jak kiedyś będzie czas, to
poprĂłbujÄ™ na niĹĽszych mnoĹĽnikach, ale z wyĹĽszym FSB).

[ Jedyna absolutnie precyzyjna definicja grafomana: jest to taka osoba,    ]
[ ktĂłra pisze bez honorariĂłw.   (z bloga Internetowego Obserwatora MediĂłw) ]