Re: Nieczytelna naklejka licencyjna, a kontrola czy legalność ?

Autor: Skrypëk <škrypëk_at_pûbliçenëmy.pl>
Data: Tue 01 Mar 2011 - 19:22:27 MET

RL <toniemy@-won-spamerzy-autograf.pl> wrote:

> Komputer był kupiony przez mojego znajomego pod koniec grudnia. Na
> infolinii zapewniali, że wszystko jest OK. Czyli mam rozumieć, że
> system jest nielegalny?

Na dysku polski XP a naklejka od angielskiego XP czyli od innego produktu?
Nie, nie jest to zgodne z licencjonowaniem MS (mimo że klucz pasuje). Jak
system builder chce ci sprzedać komputer z preinstalowanym polskim XP, to ma
sobie kupić (on, nie ty) licencję XP PL OEM i jej na tym komputerze użyć (co
skutkuje trwałym przypisaniem do tego komputera praw do używania na nim XP
PL a na producencie obowiÄ…zku wsparcia).
Nie MS cię robi w konia każąc ci płacić za Windowsa, tylko sprzedawca leci w
kulki instalując i nie płacąc MS za licencję na instalowanie i sprzedawanie
(tym jest licencja OEM właśnie). Jeśli sprzedawca zafakturował cię za
komputer z legalnym polskim XP, to oszukał również ciebie.

 (a już na pewno nie wolno mu ciÄ™ zafakturować za komputer i Windows osobno,
bo nie może odsprzedać _użytej_ już licencji OEM, nawet jeśli ją legalnie
nabył - taką można odsprzedawać tylko nierozpakowaną, żebyś mógł sam zostać
system builderem - wtedy ma być osobną pozycją na dowolnej fakturze od
dowolnego sprzedawcy).

> Czy w razie jakiejÅ› kontroli jest szansa
> pociągnąć do odpowiedzialności sprzedawcę czy to mój znajomy będzie
> miał problem?

Za przejazd bez ważnego biletu, lub z podrobionym przez sprzedawcę biletem,
odpowiada niestety pasażer (mimo że regulamin MPK nie stanowi prawa w
Polsce). Lepiej wcześniej to zgłosić do MS, niech ich prawnicy sprzedawcę
pałują.