Re: Legalny system, nielegalna instalka

Autor: Jacek Kalinski <jacek_kal_at_go2._NOSPAMPLEASE_.pl>
Data: Wed 09 Apr 2008 - 08:25:10 MET DST

W artykule <739db627-ab9c-4576-8e21-a3c6900d815f@m44g2000hsc.googlegroups.com>
Mikołaj Bartnicki napisał(a):

> Mnie by się nie chciało robić świeżej instalki systemu, pogrzebałbym w
> msconfig, popatrzył jakie usługi działają etc. No i oczywiście
> powywalałbym 3/4 śmieci od HP.

Niestety - nie da się (też mam HP i nie tylko msconfigiem próbowałem).
Ponadto jak niektóre gratisy od HP wyłączyłem, to spora część przestała
działać (np: czytnik linii, który nie tylko wymaga sterowników, ale również
aplikacji która AFAIR waży ponad 90MB (spakowane of course).

> A to ciekawe, ja słyszałem, że mają obowiązek wysłać Ci płytkę
> instalacyjną systemu jeśli sobie zażyczysz

Owszem, ale jeśli za nią zapłacisz dodatkowo (nie znam cen).
Informacje takie są podawane przez HP.

Temat do opisywania na kilkadziesiąt minut, ale w skrócie: nie
W wersji OEM (ze sklepu) nie masz sterowników do kontrolera dysków SATA.
Bez nich nie zainstalujesz systemu. Czyli musisz pobrać ze strony
producenta i zapisać na dyskietce (oczywiście laptop pewnie nie ma stacji
dyskietek) :)
Ale nawet jeśli ją podłączysz, to najpierw z zainstalowanego systemu
musisz sprawdzić deviceID i vendorID danego kontrolera. Jak będziesz je
miał, sprawdź w plikach OEMSETUP czy sprzęt o takim ID jest obsługiwany
przez dane sterowniki - u mnie niestety (hp6910p) nie był.

A jak już sobie poradzisz z całą cholerną instalacją, to okaże się,
że karta graficzna nie działa. Sieciowa też. Dźwiękowa jakże mogłoby być
inaczej - też nie działa. Tak samo WIFI, czujnik otaczającego światła,
linii papilarnych, kart SD, modemu etc. A ściągając sterowniki ze strony
HP uzyskasz ten sam syf, który masz na płytach recovery. Z jedyną różnicą,
że nie będziesz miał dokumentacji, dodatkowych aplikacji (windvd, roxio
recorder? i paru innych).

Wydajność takiego systemu jest znikomo większa, a czas na to stracony
będzie nieproporcjonalnie duży w stosunku do wydajności.

A co do aktywacji, to wersja z płyty nie wymaga aktywacji systemu.
Wersję OEM będziesz musiał aktywować w MS, przy czym znalazłem opisy
w sieci, że nie da się tego zrobić przez internet i trzeba telefonicznie
dzwonić (tego jednak nie potwierdzałem osobiście).

A na ile jego użycie jest legalne?

Jacek