Re: Vista Home Basic problem z uprawnieniami administratora

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 02 Apr 2008 - 00:21:01 MET DST

Dnia Tue, 01 Apr 2008 22:42:18 +0200, Bula napisał(a):

> Ale osoba napisala, iz wylaczyla UAC :D.

Wyłączenie UAC nie pozmienia mu uprawnień NTFS.

> Wtedy chyba admin moze juz
> wszystko.

Nie, nie może wszystkiego. Do pewnych folderów i kluczy dostęp ma
wyłącznie System oraz TrustedInstaller. Musiałby więc wpierw nadać sobie
do nich uprawnienia. Poza tym jest jeszcze coś co się nazywa "integrity
levels", co chroni procesy, usługi i generalnie obiekty systemowe. Nie
jestem pewien, czy wyłączenie UAC dezaktywuje tę ochronę.

> Dlatego bylem ciekaw co admin moze a czego nie, uac to inna
> kwestia. Fajna rzecz, gdyby tylko mozna ja bylo jeszcze modyfikowac.
> Wtedy miala by szanse u mnie byc wlaczona.

Wiesz, Vista to jest pierwszy system MS, w którym bezpiecznie a co
najważniejsze _bezproblemowo_ da się pracować na koncie zwykłego usera.
I choćby tylko z tego powodu nikomu nigdy nie będę zalecał wyłączania
UAC.

http://groups.google.com/group/pl.comp.os.ms-windows.winnt/msg/fe5b66c8cb9a2692

> Glowna wada visty dla mnie, to to iz na
> pierwszy rzut oka, zwykly uzytkownik nie widzi wiekszych zmian

W takim razie oznacza to kawał dobrej roboty, skoro system który został
napisany praktycznie od zera tak znakomicie potrafi "udawać" XP-ka ;-).

> , dla
> ktorych wymagania by tak wzrosly.W porownaniu do win98->xp, gdzie system
> faktycznie ewoluowal. Tutaj pomijajaca smieszne aero, ktore zachwalane,
> a po za przezroczystym paskiem i innym win+tab to zadnych zmian nie
> widac. uac, ktorzy domyslnie wiekszosc uzytkownikow wylacza,

Może ta większość, która czytuje PC Komputer. Bo ta większość którą ja
znam z autopsji zachowuje się rozsądniej.

> powtorze
> sie, ale brak mozliwosci modyfikacji go to dla mnie bardzo powazna wada.
> Bitlocker,tylko dla ultimate, inne zarzadzanie pamiecia. To tyle dla
> mnie, moze malo uzywam visty, bo glownie pracuje via rdp i nie mam czasu
> na przygladaniu sie doglebnie temu systemowi.

To chociaż rzuć na to okiem:

Inside Windows Vista User Account Control
http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/cc138019.aspx

Inside the Windows Vista Kernel: Part 1
http://technet.microsoft.com/pl-pl/magazine/cc162494(en-us).aspx

--