Re: Ramdysk

Autor: Tomasz Chmielewski <tch_at_nospam.syneticon.net>
Data: Fri 08 Jun 2007 - 12:45:54 MET DST

Radosław Sokół schrieb:

> No i to też napisałem :) W LiveCD to podstawa normalnej pracy.

Hmm, o ile sie nie myle, to livecd czytaja/dekompresuja z plyty CD/DVD w
locie. Ale faktycznie, rzeczy typu katalog domowy uzytkownika powinien
istniec w formie zapisywalnej.
A sa i takie livecd, ktore cale kopiuja sie do pamieci.

> A tu średnio rozumiem. Idea pliku tymczasowego polega na tym,
> że jest *plikiem*, a nie buforem w pamięci. Owszem, może
> podlegać optymalizacjom. Na przykład w Windows można tak
> określić atrybuty pliku, że nie zostanie w ogóle stworzony
> na dysku, dopóki nie będzie to absolutnie konieczne.

No tak, ale to juz jest wtedy zalezne od programu, a nie uzytkownika, i
robi sie skomplikowane.
Przykladowo, nie ustawisz przegladarki, aby pliki, ktore sciagasz, mialy
domyslnie taki atrybut - i dopiero jak stwierdzisz, ze dany plik jest
cos warty, zapisac go na stale do katalogu "wazne".

Inny przyklad: podczas kompilacji, tworzonych jest mnostwo malych plikow
tymczasowych, a ich czas zycia czesto nie przekracza sekundy. Po co
pchac to na dysk (tak, wiekszosc z nich nie trafilaby na dysk bez "sync"
i tak, ale czesc z nich pewnie zostalaby utworzona).

A juz w ogole programow, ktore tworza pliki tymczasowe, i zapominaja je
sprzatnac, jest mnostwo - wystarczy zajrzec do %TEMP% czy podobnych
katalogow.

> Ale ograniczanie pojemności plików tymczasowych do pojem-
> ności RAMu czy swapa to trochę dziwne podejście.

Oczywiscie, probowac nagrac obraz plyty DVD do ramdysku nie jest zbyt
rozsadne...

> [...]
> stron pamięci) to prosta i bardzo skuteczna technika ograni-
> czania wykorzystania pamięci. Najprostsze RAM-dyski nie
> korzystają z tego, ale mają np. ograniczenia do 16 MiB.
> Te większe pewnie wszystkie mają już taką sztuczkę.
>
> Natomiast swapa średnio rozumiem; jak już RAM-dysk, to ma
> w ogóle nie sięgać do dysku przecież :) Od współpracy RAM<>
> dysk jest mechanizm pamięci wirtualnej, stronicowania i
> wymiany: generalnie *wszystkie* pliki dyskowe powinny
> znajdować się (w tej ich używanej części) w RAMie, o ile
> to możliwe -- nie powinno być konieczności stosowania do

No to wyobraz sobie, ze jednak ktos postanowil nagrac plyte DVD do tego
ramdysku - wolalbys, aby DVD trafil do swapa, czy zeby system pozabijal
wszystkie programy z braku pamieci?

Oczywiscie, zawsze sobie mozna wybrac ramdysk, ktory nie bedzie
korzystal ze swapa, jak kto woli.

Co do sensu pchania programu do ramdysku, aby "szybciej dzialal",
oczywiscie zgadzam sie z toba.

No i na koniec - chwila refleksji nad duza popularnoscia programow typu
"RAM cleaner" :)

--
Tomasz Chmielewski