Re: Brak litery dysku

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sat 19 Aug 2006 - 14:17:09 MET DST

Użytkownik "Robert Wańkowski" <robwan@wp.pl> napisał w wiadomości
news:op.tei3c0mvosatkj@3a...

> To jak w najprostszy sposób dodać nowy system?
> Miałbym jeden dysk z XP i drugi z Win98 (z win98 potrzebuję tylko
> DOS).

To może wystarczy Ci DOSBOX
http://dosbox.sourceforge.net/news.php?show_news=1 zamiast osobnego
systemu? Albo darmowy Microsoft Virtual PC
http://www.microsoft.com/windows/virtualpc/default.mspx , w którym
uruchomisz DOS-a praktycznie z taką samą wydajnością, jak natywnie?

> Mogę zrobić tak, że odłączę dysk z XP a w jego miejsce wstawię czysty
> dysk i na nim zainstaluję Win98. Potem podłączę ten z XP. Czym
> zamiast GAG-a mogę wybrać, który system ma wystartować?

Jeśli oba systemy byłyby na tym samym fizycznym dysku, to można je
uruchamiać spod systemowego XP-kowego loadera. Opis poniżej. Jeśli mają
być na osobnych dyskach twardych, to niestety musisz użyć jakiegoś
bootmanagera, choćby i tego GAG-a, albo przełączać się w BIOS-ie (na
nowych płytach głównych powinien działać skrót F8 podczas POST).

Tego GAG-a zapewne można zmusić do nieukrywania partycji z Win98,
zajrzyj do jego konfiguracji, powinna być taka możliwość. Zobacz czy nie
masz czasem włączonej opcji "HIDE ALL PARTITIONS". Innym powodem
ukrywania pierwszej p.podstawowej może być to, że masz Win98 posadzone
na dysku logicznym na partycji extended, a nie na partycji podstawowej.
Przyjrzyj się uważnie tabeli partycji tego dysku, czy jest tam partycja
extended, jeśli jest to masz problem...

Opis: Usuń GAG-a poleceniem fixmbr spod Konsoli Odzyskiwania (albo fdisk
/mbr z dyskietki DOS-owej, obojętnie). Upewnij się, że partycja NTFS nie
jest ukryta. Ustaw fdiskiem partycję z XP jako aktywną. Uruchom Windows
XP. Skopiuj programik Bootpart
http://ourworld.compuserve.com/homepages/gvollant/bootpart.htm na c:\.
Zapuść* polecenie c:\bootpart 1 Bootsect.dos "Windows 98". I już... :-)

Albo zrób to tak jak w tym artykule:
http://www.enter.pl/archiwum/tekst.asp?p=/ent2000.11/klub_bootem.htm

*pod warunkiem, że partycja z Windows 98 jest partycją podstawową.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/