Re: Kolejny pad lacza TPSA<->teleglobe

Autor: Konrad Stepien (konrad_at_sekator.interdata.com.pl)
Data: Wed 14 Jul 1999 - 00:19:04 MET DST

Grzegorz BRZESKI <gregory_at_webcorp.com.pl> napisał(a):

>Czy to ma cos do czynienia z IP ? Moim zdaniem nie ma. Kanal do routera
>brzegowego, jak sama nazwa wskazuje, moim zdaniem oznacza, iz jest to
>kanal do routera ktory stoi na brzegu sieci (na przyklad polaczenie z
>innym operatorem).

Tak wynika z nazwy, ale na http://www.tpsa.pl/polpak-t/cennik_02a.html
można poczytać:

1. w obszarze sieci MAN, o ile
   PVC nie dochodzi do routera
   brzegowego

  i) 0 kbit/s bez dodatkowych opłat

2. w obszarze sieci MAN, gdy
   PVC dochodzi do routera
   brzegowego:

   i) 0 kbit/s 120,00 zł

3. w ruchu krajowym w sieci
   POLPAK-T (dla PVC
   wychodzącego poza obszar
   jednej sieci MAN)

   i) 0 kbit/s bez dodatkowych opłat

Czyli (dla uproszczenia rozważam tyko CIR-0), do kogokolwiek mogę
sobie zestawiać PVC za darmola, ale do "brzegowego" już płacę.
Oczywiste jest, że praktycznie każde PVC dochodzi to routera, a ten
router stoi "na brzegu" sieci POLPAK-T, czyli niby jest brzegowy.
Ale ten jeden konkretny router brzegowy jest płatny. Ciekawe czemu?
Czyżby dlatego że zapewnie routing IP z Intenetem.
A tak BTW to który router jest tym brzegowym (w kontekscie tego
cennika). Ten na drugim końcu mojego łącza, czy ten co zapewnia
wyjście z POLPAK-a w świat. Chyba ten drugi, bo inaczej nie miał by sensu
CIR do niego. A jak to ten co routuje w świat, to który, ten do NASK-u,
Teleglobe, POL-34 czy jeszcze jakiś inny? A jak np. ten do POL-34
to warszawski, czy "mój" łódzki?
Jak się głębiej zastanowić, to coraz bardziej wygląda, że ten
"router brzegowy" to pojęcie wytrych oznaczające po prostu routing
do internetu.

>Natomiast aby uzyskac dostep do IP to nalezy wykupic ten kanal co nie
>oznacza ze wykupienie kanalu jest zaplaceniem za IP (choc moge sie
>mylic).

OK, oczywiście wg. cennika nie płacimy za IP, ale jedyną metodą
uzyskania IP jest PVC do "brzegowego", które to PVC w odróżnieniu
od innych jest płatne. To że na fakturze którą dostaję od tepsy nie
ma pozycji "routing IP do Intenrtu" nie świadczy że za to nie płacę.
To trochę jak "raty bez procentów", i tak się płaci, tylko opłaty
sa ukryte gdzie indziej.

>Zapewne to ze stoi na brzegu sieci :-)

Dodać pozostaje, że stoi na właściwym brzegu :-)))

--
Konrad Stępień          | Hardware is indeterministically reliable.
konrad_at_interdata.com.pl | Software is deterministically unreliable.