Re: Raport... a IRC

Autor: -=Mr.FX=- (mrfx_at_clan.pl)
Data: Sun 04 Jul 1999 - 01:01:55 MET DST

[...]
>No wlasnie - bede sie czepial zdefiniowania, kto jest uzytkownikiem
>Internetu, a kto nie? ;-)
>Czy uzytkownik korzystajacy tylko z WWW to uzytkownik *Internetu*? Przeciez
>WWW to tez tylko czesc Internetu, tak samo jak IRC czy Usenet...
>A wiec kto jest uzytkownikiem Internetu?

Właśnie, chętnie przyłącze się do pytania (zresztą wspominałem już o
tym parę wątków wyżej), kim jest *użytkownik Internetu* alias
*Internauta*? Czy możemy określić takim mianem panią lub faceta
mającego za zadanie sprawdzanie poczty i ew. odpisywanie na listy do
firmy w której pracuje (nie mających przy tym większego pojęcia o
innych usługach dostępnych w Sieci)? Czy jest nim może student
korzystający raz na dwa tygodnie z WWW podczas zajęć z inf. a może
jest nim także gość wykorzystujący Internet do wysyłania faksów
zagranicę? Albo moi rodzice - przeglądający WWW przed kupnem nowego
samochodu czy wyjazdu na wczasy?

Pewnie wszyscy oni są użytkownikami Internetu - jakże różnią się od
siebie i w jak różny sposób wykorzystują Internet. Ale *wszyscy* są
użytkownikami Internetu. IMHO nie da się zdefiniować typowego
Internauty. Można jedynie określić jakie usługi są najpopulaniejsze.
Proponuję również zwrócić uwagę na fakt, iż osoby korzystające z mniej
popularnych usług (usenet, irc) z reguły korzystają również z WWW oraz
e-mail.

Wracając do reprezentatywności Polskiego Internetu to najrozsądniej
(IMHO) byłoby badać wszystkie popularne usługi dostępne w sieci
(włącznie z Usenetem czy Irc'em) dobierając odpowiednie wagi.
Uzyskalibyśmy wtedy obraz kto z czego korzysta i ile "ich" jest
(znaczy się ile jest jakich użytkowników Internetu) - moim zdaniem
zadanie niewykonalne m.in. ze względu na dużą anonimowość osób
korzystających z WWW - niezaprzeczalnie najpopularniejszej usługi
dostępnej w Sieci.

ps. Obraz typowego użytkownika Internetu nie jest tak przydatny do
prowadzenia e-commerce jak mogłoby się co niektórym wydawać.

Pozdrawiam,

--
Mr.FX [myryfykysy]