Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Najpewniejsze/Najtrwalsze nośniki danych

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Najpewniejsze/Najtrwalsze nośniki danych
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Mon, 28 Nov 2022 01:42:20 GMT
On 2022-11-27, trybun <MaLeChSo@jachu.cb> wrote:
> Mam trochę ważnych danych i dylemat na jakim nośniku je zarchiwizować,
> płyty CD/DVD, twardy dysk, pendrive czy jeszcze coś innego?  Internetowa
> chmura odpada.

Wspomniane M-disc. Są i DVD i BD.
Wady:
- nie są tanie
- musisz mieć nagrywarkę, która je da rady wypalić (odczytasz na każdym
napędzie).

Jeszcze taki aspekt warto wziąć pod uwagę, że za 20++ lat, możesz nie mieć
też napędu, którym cokolwiek optycznego odczytasz, ale biorąc pod uwagę, że
napędy do dyskietek 1.44 nadal są w sprzedazy, to chyba jednak ryzyko
niewielkie.

Możesz też poszukać jakiś innych nośników archiwalnych DVD/BD (archival
grade DVD), przykład:
https://www.amazon.com/Verbatim-DVD-R-4-7GB-UltraLife-Archival/dp/B000WTO352

lub nawet standardowych, markowych o dobrych opiniach. Dobrze przechowywane
te XX lat powinny łyknąć bez problemu. Ale nie wiem czy jednak nie lepiej
M-disc, bo patrząc na rozwój technologii składowania danych to wszystkie
pojawiające się technologie konsumenckie są coraz bardziej starzeniowo
efemeryczne. Oznacza to, że perspektywicznie może lepiej mieć zapas czystych
M-Disc'ów i odpowiednich nagrywarek.

--
Marcin