Re: Jak najwygodniej rozmawiać przez Skype?

Autor: Atlantis <nospam_at_nospam.pl>
Data: Wed 01 Dec 2010 - 21:35:18 MET

W dniu 2010-12-01 17:02, Andrzej Libiszewski pisze:

> Działa dobrze, raczej bezobsługowo.

Pytam, bo ja z BT mam różne doświadczenia. Czasem długimi miesiącami
działa normalnie, by nagle wyskoczyć z ponowną prośbą o sparowanie
urządzeń sparowanych dawno temu. Innym razem sterowniki nie wykrywają
modułu i trzeba go ponownie podłączać do USB.
Nie chciałbym po prostu, żeby okazało się, iż uwalniając się od
plątającego kabla skazałem się na rozwiązanie, które także wymaga
"kombinowania" akurat wtedy, gdy Skype dzwoni. :)

> Telefon na Androidzie i Skype na Androida, skutecznie pozbywasz siÄ™
> problemów z komputerem, nabywając przy tym zestaw innych kłopotów. Taki
> Skype może pracować równolegle do komputerowego, dzwonią oba, odebrać
> można dowolne połączenie ;)

Tego mi nie musisz tłumaczyć. Testowałem Skype na kilku różnych
mobilnych platformach.
1) Windows Mobile 2003(se) na iPAQ h4150. Nawet to działało. Niestety
urządzenie nie było projektowane do działania w roli telefonu - chociaż
ma wbudowany mikrofon, to brak słuchawki (jedynie głośnik, więc w grę
wchodzi tryb głośnomówiący). W gniazdku jack brakuje wyprowadzonego
wejścia mikrofonowego, a więc zestawu HF się nie podłączy. No i nie
działają najnowsze wersje klienta Skype pod WM - trzeba szukać starych
instalek na nieoficjalnych serwerach.
2) Windows Mobile 5/6/6.1 na HTC Wizard i HTC Universal. Ten pierwszy
był projektowany z myślą o pracy w roli telefonu. Niestety posiadał za
słaby procesor, żeby dało się wygodnie korzystać ze Skype'a (zacięcia).
Universal miał lepszy hardware i chociaż teoretycznie mógł służyć jeko
telefon (miał moduł GSM, mikrofon i słuchawkę) to ergonomia korzystania
była kiepska.
3) Linux Maemo na Nokii n800 - działa płynnie, stabilnie, jakość
połączeń jest niezła. Niemniej n800 to tablecik internetowy, nie
telefon. W grę wchodzi tylko tryb głośnomówiący albo zestaw słuchawkowy
- na szczęście tym razem gniazdko jack obsługuje i mikrofon.
4) Samsung i600 (mój obecny telefon) - próbowałem zarówno Skype'a jak i
Fringa. Niestety - za słaby hardware, żeby mógł sobie poradzić w tej roli.

Nad jakimś Androidem też się zastanawiam. Niemniej korzystając z tego w
domu muszę cały czas mieć włączony moduł WiFi, a on łatwo drenuje
baterię. Trzeba by trzymać telefon na ładowarce. Ponoć całkiem fajnie
rozwiązano to w nowych iPhone'ach dzięki technologii push. Urządzenie
cały czas ma aktywną sesję EDGE/3G (co jest standardem w nowych
smartfonach) i gdy przychodzi rozmowa przychodzÄ…ca serwer najpierw
przesyła informację tą drogą. Wtedy telefon włącza WiFi i łączy się z
domowÄ… sieciÄ… (faktycznie iPhone'y robiÄ… to bardzo szybko) i w ten
sposób zestawia właściwe połączenie.

Nie powiem - mi najbardziej podoba siÄ™ idea telefonu DECT.
Przetestowałem go najpierw z linią PSTN, potem z VoIP przez SIP. Bardzo
wygodne i "naturalne" rozwiązanie. Główna wada to cena -tego typu
urządzenia pod sieć Skype są absurdalnie drogie (ponad 2x więcej jak za
podobny telefon pod SIP). Nie mogę też nigdzie doczytać czy takie
Dualphone posiada coś na wzór technologii DECT Eco/Eco+. Z uwagi na
radioamatorskie doświadczenia nie lubię, gdy jakiś sprzęt bez potrzeby
"śmieci" w eterze, a starsze bazy miały taki "nawyk" - nadawały cały
czas, bez względu na to czy rozmowa była prowadzona, czy nie. Teraz się
raczej dąży do redukcji takiego zjawiska.