Re: Atom z RAIDem

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Wed 23 Dec 2009 - 16:35:39 MET

** alacak <jakawww@o2.pl> wrote:

> A mowisz to na podstawie?

Ma rację (z resztą pisałem to samo) - to nie jest prawdziwy RAID obsługiwany
przez dedykowany kontroler tylko tzw. fake-RAID gdzie obsługa macierzy i tak
jest realizowana przez procesor komputera via sterowniki.

Najczęściej takie rozwiązania są *mniej* sprawdzone i przetestowane niż np.
linuksowy dmraid.

Jeżeli mówimy o RAID0 i RAID1 czy nawet RAID10 to nie będzie różnicy w
wydajności pomiędzy dmraid, a jakiś fake-RAID - tutaj wąskim gardłem będzie i
tak wydajność dysków. W przypadku dmraid masz tę przewagę, że jak coś się
rozjedzie to masz większe szanse na odzyskanie danych niż w przypadku jakiegoś
dziwnego układu i jego sterownika.

Jeżeli mówimy o RAID5 i RAID6 to ciężko powiedzieć ale raczej bez pewnego UPS
czy bateryjnego podrzymania kontrolera nie podchodź. Oraz fake-RAID rzadko
kiedy realizuje te poziomy.

To co jest na desktopowych płytach to *nie* *jest* *prawdziwy* *kontroler*
*RAID*.

> Ja wole myslec, ze raczej nie musialem rozwiazywac mnostwa problemow w celu
> uzyskania kompatybilnosci ;)

Kompatybilności z czym? Masz problem ponieważ generalnie możesz z Windows albo
fake-RAID (czyli kiepskiego) albo dedykowanego kontrolera (czyli drogiego).
Modulo dyski dynamiczne, które mają swoje własne ograniczenia.