Re: Czy mogę zwrócić zakupiony dysk?

Autor: Paweł Cern <name_at_surname.pl>
Data: Sun 04 Mar 2007 - 08:41:14 MET

> Oj chyba nie zrozumiałeś, mam podejrzenie że nie ma obowiązku dołączania
> instrukcji do podzespołów, te są docelowo przeznaczone dla ludzi którzy
> wiedzą co z nimi zrobić. Równie dobrze do palety cegieł powinien być
> dołączany podręcznik murarstwa. Dysk nosi pełne oznaczenie producenta,
> podłączenie jest zgodne ze standardem a zworki są opisane na obudowie,
> producent publikuje w sieci a na papierze na żądanie udostępnia DataSheet.

No właśnie, nie zrozumiałeś. Nikt nie tłumaczy jak posługiwać się śrubkami,
aczkolwiek niektórym, nawet specom, też trzeba wyjaśniać które śruby wkręcać
do dysku (nie za długie!). Kolejna sprawa, widziałem niejednego cymbała co
podłączał koniec i środek taśmy ATA podczas gdy drugi koniec taśmy wisiał w
powietrzu. Oczywiście, ze stałoprądowego punktu widzenia nie ma to różnicy
(tak ludziska to sobie tłumaczą), ale przy sygnałach o częstotliwości
dochodzącej do dziesiątek MHz sprawa nie jest aż tak wesoła - pojawiają się
odbicia. I potem ludzie zastanawiają się czemu ten dysk czasami się nie
wykrywa, działa wolno albo dlaczego system się sypie. I biegają do sklepu z
płaczem. Podejrzewam że mało kto z tej grupy zdaje sobie też sprawę, że
wyjęcie kieszeni z dyskiem jest jak wypięcie kabla, zatem jeśli na tym samym
kablu wisi coś jeszcze, to coś powinno być przypięte do końca a nie
odwrotnie. Zatem instrukcja obsługi po polsku ewidentnie jest tak naprawdę
potrzebna, bo jest kilka błędów które można popełnić. Wracając do zworek
opisanych na obudowie, owszem, opis jest, ale po angielsku. Producenci
udostępniają oczywiście datasheet, ale też po angielsku.

Jednak od dłuższego czasu widać pozytywną tendencję na polskim rynku - do
różnego rodzaju kart komputerowych dołącza się już instrukcję w jęz.
polskim. Instrukcje te nie tylko opisują sposób montażu karty w komputerze
(co dla wielu z nas jest łatwe i oczywiste, ale nie dla wszystkich), ale
także procedurę instalacji i obsługę załączonego oprogramowania co jest już
bardziej istotne.

Paweł