Re: Jaką nagrywarkę DVD kupić do kompa?

Autor: Michal Bien <mbien_at_usunto.uw.edu.pl>
Data: Sun 29 Jan 2006 - 21:42:07 MET

Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl> wrote:

> Jeśli już jesteśmy przy temacie płytek... Ktoś z was orientuje się jaka
> jest trwałość płyt CD-R oraz DVD-/+R?

            Wg zapewnien producentow standardowe CDR milay miec trwalosc
gwarantowana 10 lat, te na podlozu zlotym [Kodaki, Verbatrimy Metal AZO -
ciemnoniebieskie] i czarne o podwyzzonej odpornosci na UV mialy wytrzymywac
100 lat. Z nosnikami DVDR jest chyba podobnie ale na pismie tego nie
widzialem - chetnie poczytam bo z drugiej strony nsnik o wezszych sciezkach
i mniejszych rozmiarach pitow/landow moze ulegac szybszej degeneracji.
Jak bedzie w praktyce czas pokaze. Oczywiscie bardzo wiele zalezy od samej
jakosci nosnika, jakosci i szybkosci wypalania oraz warunkow
przechowywania. Inna sprawa ze mam wrazenie ze CDR [DVDR tez] staja sie nie
coraz lepsze a coraz gorsze. Kilka miesiecy temu robilem z ciekawosci testy
odczytu i nie mialem zadnych problemmow z odczytem plytek BTC z 1996 r.,
czego nie mozna powiedziec o niektorych plytkach nagrywanych ~rok temu
i to przy predkosci x8.

> Nagrywam na markowych nośnikach, zawsze w mała prędkością (2x),

            Podziwiam cierpliwosc. Sam nagrywam x4, ale do x2,4 nie mialbym
zdrowia. Przy okazji - sprawdz poziom bledow tak nagranych plyt oraz x4/x8
- niektore nowe nosniki potrafia (o dziwo) gorzej nagrywac sie z mniejsza
predkoscia.

> ważne płyty trzymam w BOXach, uważam żeby
> nie porysować, nie są tez bezpośrednio wystawione na działanie światła
> słonecznego.

            Ja tam trzymam je w kopertach umieszczonych w pudelkach po
pieciopakach jawelbox DVDR Benqa - mniej zajmuja miejsca, sa mniej narazone
na porysowanie [mieka koperta - z jawel boxow czasmi mi plytak wypadnie
przy wyjmowaniu] oraz zabezpieczone przed sloncem lepiej niz w wiekszosci
przezroczystych ostatnio jawel boxow.

> Czy mogę liczyć na to, że tak traktowane nośniki wytrzymają
> długo?

            Tak. Ale pamietaj o prawie Murphego - zawsze padnie Ci akurat
najbardziej potrzeba plytka, w najmniej odpowiednim momencie i akurat ta,
ktorej backupu nie masz na innym nosniku ;)
Poniewaz DVD-R maja spora pojemnosc i czesto zostaje na nich nawet kilkaset
MB nie wykorzytanego miejsca do wzniejszych danych dolaczam do granicy
pojemnosci plytki dane napracze w formacie PARchive 2.0
http://parchive.sourceforge.net/

a te jeszcze wazniejsze sa w wiecej niz jednej kopii, w tym w geograficznie
oddalonej lokalizacji - czyt. powierzone na przechowanie znajomemu ktoremu
ufam, ale dodatkowo zabezpieczone 2048 bitowym kluczem ;)

> W każdym razie wydaje mi się, że płytki mają większą żywotność od
> nośników magnetycznych...

            Prawidlowo przechowywane - tak.

--
Pozdrawiam, Michal Bien