Re: UPS-jaki wybrac(pilne)

Autor: Michal Bien <mbien_at_usunto.uw.edu.pl>
Data: Wed 31 Aug 2005 - 12:55:56 MET DST

Paweł napisał(a):

> Kilka dni temu moj zasilacz doznal watpliwego zaszczytu przejscia na
> tamten swiat, zreszta jak dwa poprzednie i dwie plyty glowne w okresie
> 2-3 lat

        I jak widać wile Cię to nie nauczyło.

> z tego jestem zmuszony za ostatnia kase kupic UPS-a.

Najpierw kupuje się porządny zasilacz, dopiero potem UPS a nie
odwrotnie, zwłaszcza że UP jest 2-4 do kilku razy droższy niż porządny
zasilacz - chocby nowy Chieftec 410.

> Mam dosc powaznie ograniczone srodki na zakup UPS-a(ok 400-450zl
> maksymalnie).

        I kolajny raz kupiłes badziewie zasilaczopodobne AKA Tracer?
Jesteś widzocznie bogaty, bo tylko takich ludzi stać na nie dbanie o
jakość zasilacza i wymianę co trochę popalonej elektroniki i samego
zasilacza - bo się znudziła.

> W sklepie polecili mi

        Jak to sklep - polecają co akurat mają i na czym dobrze zarabiają.

> zakup "UPS Ever 700 Eco" - ok 414 zl lub "UPS Ever 700 Eco Pro"
> - ok 450 zl. Co sadzicie o tych UPS-ach

        Nic specjalnego. Badziewny soft.

> lub jakie polecicie inne.

        Dla siebie brałbym pustego poleasingowego APC Smart 700-100
i do tego nowe, pojemniejsze akumulatory.

> Tylko jezeli zamierzacie mnie kierowac na jakies strony to odpuscie
> sobie lub przeslijcie mi ta strone na maila
> poniewaz siedze na modemie i nie mam kasy na lazenie po stronach.

        To teraz placi się majątek za dialup, wiecej niż za UPS by tego nie
sprawdzać? Twój wybór.

> Czy moglby mi ktos powiedziec jakie spotyka sie w UPS-ach technologie(
> automatyczna regulacja napiecia, itp, ktore sa przydatne a ktore to
> tylko bajer)

        Teraz praktycznie [prawie] wszystkie UPSy dla domowego usera są
line interactive z AVR, wiec nie ma o czym mówić.

> i krotki opis i na jakie parametry powinieniem zwracac
> uwage przy kupnie UPS-a.

        Moc pozorna [jesli chcesz zasialć ten cały kram włączcnie z 19" CRT],
pojemność akumulatorów, sinus na wyjściu, gnizado chronione nie
podtrzymywane, jakość oprogramowania, ew. port komunikacyjny do zdalnego
zamknięcia systemu.

> Zalezy mi przede wszystkim na filtrowaniu tego
> calego badziewia(mozna sie chyba domyslec na podstawie pierwszego
> zdania)ktore krazy w sieci .

        A skąd wiesz że to napięcia. Żaróki bawią się cały czas w oświetlenie
chonkowe? Pali się również inna elektronika w domu?
Jeśli nie to stawiam przede wszystkim na badziewne zasilacze. Porządny
zasilacz z kilkoma blokami zabezpieczeń potrafi dość skutecznie
zabezpieczać przed smieciami z sieci, a sam jest dość tolerancyjny.

> UPS musi pociagnac taka konfiguracje(z
> mozliwa pozniejsza rozbudowa za jakies 2 lata):
> Celeron 1.7GHz,
> RAM-DDR: 1x256MB+1x512MB(Kingston),
> Zabytkowego SoundBlastera(sprzed ok 4,5 roku),
> Geforce2 MX,
> HDD: Na ogol 1x250GB Barracuda, czasami dodatkowo podlaczam: 1x20GB i
> 1x30GB,
> Tuner TV,
> Modem wewnetrzny(Pentagram)-UPS powinien miec zabezpieczenie przed
> przepieciami z sieci telefonicznej,
> Nagrywarke DVD,
> Monitor 19"(Philips Brilliance 109P20) - ok 120W

        Z monitorem to celuj od razu >= 700VA a nie standardowe 400-500VA.

> Zasilacz 400W(Tracer)-czy to jest porzadny zasilacz,

        Badziewie, któe będzie pewnie powodem kolejnych problemów.

> Akumulatory musza wytrzymac conajmniej 2 lata( bo podobno te UPS-y sa
> online i dosc szybko wyczerpuja sie baterie)

        Typowe żelówki do UPSów przygotowane są do pracy buforowej i wytrzymują
zwykle 5 lat wg producenta.

> Dodatkowo przydaloby sie gdyby pociagnal lub przynajmniej mial jakies
> zabezpieczenie przed przepieciami itp dla nastepujacych urzadzen:
> HP LaserJet 1200(ok 200W)

        Zapomnij. Laserówki o podtrzymywaniu [zresztą po co] mają bardzo duży
pobór szczytowy w czasie rozruchu i nagrzewania. Cześć UPSó ma co
najwyżej gniazdo z samymi bezpiecznikami i zabezpieczeniami bez
podtrzymywania do drukarek laserowych właśnie - białe w APC.

> Skaner Plustek.

        A jak on jest zasilany? Pewnie zwykłą wtyczką. To albo kupisz UPS z
polskimi typowymi gniazdami, albo zrobisz przejsciowke, albo podepiesz
listwe za UPS o wyjsciu sinusoidalnym.

> 1. Czy grupowicze wiedza dlaczego pomimo bezpiecznikow w zasilaczach i
> na plytach glownych cale te przepiecia pala zasilacze lub plyte glowna
> a bezpieczniki pozostaja nietkniete.

        Kiepskie zasilacze tak mają. W lepszych - albo się po prostu wyłaczy
albo pójdzie bezpiecznik, choć oczywiscie jak masz pecha i to i taki
pusci przepięcie na płyte. Przed piorunem w sieci energetycznej mało co
jest w stanie zabezpieczyć.

> Przeciez jakby poszlo jakies duze napiecie to powinien spalic sie bezpiecznik
> dopiero zasilacz lub> plyta a nie szlo bezposrednio na plyte lub
> zasilacz.

        Nie. Bezpiecznik chroni przed zbyt dużym natężeniem i zwarciami. Nie
uchroni przed zbyt dużym napięciem.

> 2. Czy UPS powinno sie wylaczac jak sie wylacza komputer czy nie.

        IMO nie - niech się ładuje. Choć część ładuje się i w stanie wyłączenia
- byle wtyczka była w gniazdku.

> Czy jesli sie nie bedzie wylaczac to on bedzie ciagnal duzo power-a.

        Nie.

> Obecnie komputer caly czas jest podpiety do sieci poniewaz nie wylaczam listwy
> do ktorej podpieta jest dodatkowo wieza.

        Która się nie spaliła. Co by potwierdzało że problem to nie energetyka
a badziewne zasilacze.

--
MB