Re: Jak dlugo wytrzyma dysk?

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Mon 27 Dec 2004 - 12:20:11 MET

Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

> Link możesz podać, bo to niewiele kosztuje,
> ale ja nie znam budowy ZX Spectrum 128. Może
> więc i link do owegoż ZX Spectrum 128? :)

http://www.zxplus3e.plus.com/interface.html

Linka do ZX Spectrum nie trzeba, bo ma on magistralę
całkiem standardową, bardzo podobną np. do ISA (a IDE/ATA
to właśnie okrojona ISA). Pokazany w linku powyżej interfejs
ma oczywiście ograniczenia wynikające z ograniczeń magistrali
lokalnej procesora Z80 -- transmisja wyłącznie 8-bitowa, brak
DMA (tylko PIO). Pokazuje jednak, że cała funkcjonalność
obsługi dysku zaszyta jest w kontrolerze w samym dysku,
a komputerowi wystarczy jedynie mieć jedynie magistrale
danych i adresową oraz prymitywny dekoder adresów, aby
"widzieć" kontrolery IDE na kanale pod konkretnym zakresem
portów I/O.

> Może i źle napisałem, że donikąd.
> Chodziło mi o to, że należało raczej
> szybciej rozwijać SCSI, zamiast inwestować
> w rozwój IDE, później w szeregowy EIDE

Ale SCSI z definicji musiało być droższe. Po to powstało
właśnie IDE -- dla "ludu" jest tanie, wolniejsze IDE, a dla
serwerów i stacji roboczych drogie, cholernie skomplikowane,
ale zapewniające najwyższą wydajność SCSI. Co prawda różnice
wydajności nieco się zmniejszają w pewnych zakresach zasto-
sowań, ale zawsze będą.

> Wówczas mielibyśmy tańsze dobre dyski. (tańsze
> nie tylko same dyski, ale i kontrolery, które
> by tylko nieznacznie podnosiły koszt produkcji
> PeCetowych płyt głównych)

Wątpię. Raczej mielibyśmy tanie i złe host-adaptery
SCSI wbudowane w płyty główne (pozbawione większości
ciekawszych funkcji) i każdy, kto by chciał mieć
wyższą wydajność musiałby i tak kupować osobną kartę.
A tak prawie cała odpowiedzialność za wydajność dysku
spada na producenta samego napędu, zawierającego w końcu
kontroler (mostek PCI<>IDE też może pogarszać wydajność,
ale znacznie prościej jest go zrobić raz dobrze i potem
powielać).

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol@magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |