Re: ntfs a fat 32

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 26 Dec 2004 - 01:04:47 MET

Użytkownik "Wiktor S." <wswiktor@poczta.fm> napisał w wiadomości
news:cqkt7e$cuh$1@news.onet.pl

> Może jest, ale jakoś nie zauważyłem.
>
> ale opowiem taką historię:
>
> jako zaletę NTFS podaje się często bezpieczeństwo (że nie pada jak
> FAT), tymczasem ostatnio ewidentnie z powodu błędu w windzie
> straciłem mnóstwo danych.
[...]
> Na dysku znalazł się jeden uszkodzony sektor. Na partycji C. A NTFS-y
> poszły sobie na spacer.

Ciekawa historyjka, ale zupełnie nieprawdopodobna. Nawet z całkiem
rozsypanych partycji NTFS da się wyciągnąć wiele. Bardzo wiele.
Najwyraźniej nic w tym kierunku nie czyniłeś. Ponadto nie piszesz nic o
charakterze uszkodzeń obu partycji NTFS, jak się one objawiały. Mogę
przyjąć na wiarę, że jedna z nich z jakiegoś powodu przy okazji padła,
ale dwie - w to już bez dowodów nie uwierzę. Wzmianka o uszkodzonym
sektorze na partycji C sugerowałaby IMO pojawienie się go w obszarze MBR
czyli np. w tabeli partycji. A to może rozłożyć dostęp do każdej
partycji, niezależnie od jej systemu plików. Inna sprawa, że sama
partycja będzie wówczas zupełnie nieuszkodzona i da się z niej odzyskać
dokładnie wszystko. Trzeba tylko umieć.

> Windows XP SP2.
>
> teraz wygląda tak:
>
> C - FAT32, dane
> E - FAT32, system
>
> Z dodatkowym możliwości NTFS (kompresja, szyfrowanie) nie korzystam,
> to po co mi system plików, który stwarza dodatkowe problemy.

NTFS jest dużo trudniej uszkodzić, niż FAT32. System śledzenia
poprawności przeprowadzanych operacji jest jego bardzo mocną stroną,
zresztą dokładnie te same pomysły są wdrożone w przyzwoitych Linuksowych
systemach plików (ext3, XFS), obecnie domyślnie wybieranych podczas
instalacji systemu. Stare filesystemy już dawno wypadły z gry. Na FAT32
nikt poważny dziś nie będzie ani stawiał strategicznego systemu, ani
przechowywał ważnych danych - pozostanie on domeną domowych zapaleńców.
Proszę tylko o nie opowiadanie bzdur o tym, że jest on bezpieczniejszy
od NTFS.......

/odpowiadając zmień px na pl/