Re: wentylator na przod obudowy

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Sat 25 Dec 2004 - 18:41:47 MET

"bartosz skowron" mcgu8rdkwqvp$.kuvvceuqu9st.dlg@40tude.net

> Zastanawialem sie nad Noiseblocker SX1
> http://sklep.benchmark.pl/pelny_10572.html

> Moze polecacie cos innego. Ten komentarz o glosnosci mnie przeraza.
> Chce powiem miec w miare cichy komputer, ale tez sprawnie chlodzony.
> Myslalem o puszczeniu tych wiatrakow na 50-70% mocy. Czy jezeli pisze
> 'regulacja predkosc - nie' tzn. ze np. programowo nie bede mogl obnizyc
> jego predkosci?
> Moze polecacie cos calkiem innego? Jakis PAPST?

> I jeszcze jedno. Ktory wiatrak powinien wiac szybciej? Przedni czy tylni? A
> [...]

Moje spostrzeżenia:

,,zysk" ;) temperaturowy:

 -- zamknięcie obudowy -- nie mniej niż 2 stopnie Celsjusza

 -- zmniejszenie napięcia zasilania wiatraków
    z 12 woltów do 5 woltów, co pociąga za sobą -- nie więcej niż 2 stopnie Celsjusza
    całkowite ich wyciszenie

 -- wejście FSB z 90 MHZ na 111 MHz -- różnie, ale dochodzi do 4 stopni Celsjusza
    (nominał -- 100 MHz)

Wnioski pozostawiam czytającym. :)

Temperatury odczytywane termistorami podpiętymi do stosownych ,,wejść" na płycie.
Lepszego termometru nie posiadam. :) (a ten wydaje się mi dostatecznie dobry)

Zastosowanie nowych (przeciętnych) wiatraków zasilanych napięciem 5 woltów
oraz nowych dysków Barracuda xATA daje w efekcie praktycznie bezgłośną pracę.
(nawet w środku nocy trudno cokolwiek usłyszeć z odległości jednego metra)
Z biegiem czasu :) jednak i dyski stają się nieco głośniejsze, i wiatraki. :)
Ze spaniem kłopotów nie mam, ale jak jest głośno -- jak coś po prostu
słychać -- budzę się z bólem głowy (lekkim lub mocnym, w zależności od
tego, jak (: mocno :) słychać) a komputera nie wyłączam na noc i nie dzielą
mnie zamknięte drzwi z pokojem, w którym ten komputer stoi. :) Jeśli to
kogoś nie przekonuje, napiszę, że gdy wiatraki były nowe i pracował tylko
jeden dysk Barracuda (IV bodajże), słyszałem brzęczenie elektroniki płyty
głównej i brzęczenie elektroniki monitora, gdy był włączony i wsłuchiwałem
się w celu usłyszenia wszelakich/jakichkolwiek odgłosów. :)

E. :)