Re: KasiaR, tasiemki i pomarańcze. ;)

Autor: PiterS <pestach_at_DELETEpoczta.onet.pl>
Data: Fri 24 Dec 2004 - 08:43:04 MET

> Standard kontrolera ATA (liczba kanałów)
>
> Serial ATA (2), ATA/133 (2)
>
> Interpretacja:
>
> Jeden z kanałów nie obsługuje więcej niż ATA33.

Nie wiem dlaczego sądzisz, że jeden z kanałów byłby tak powolny.
Jeśli chodzi o magistralę PCI 32 bit (133 MB/s) żaden popularny dysk twardy
nie ma jeszcze faktycznego transferu na takim poziomie i jej sam nie
zapcha, ale dysk pracując w ATA133 szybciej prześle swoje dane (szczególnie
jeśli ma je już przygotowane w buforze) i da więcej czasu np. drugiemu
dyskowi i innym urządzeniom.

> Stwierdzenie:
>
> Moim zdaniem obecne napędy nie wchodzą w ATA133, ani
> nawet w ATA100, czy choćby w ATA66. Na przykład ta:
>
> http://www.proline.pl/shop.php?prodid=544f53484942415f53442d5235333732
>
> ale chyba żaden napęd optyczny EIDE nie wchodzi w wyższe tryby UDMA.

Mój odtwarzacz DVD-ROM pracuje w Ultra DMA tryb 4 - tak to raportuje XP.
Nagrywarka faktycznie w Ultra DMA tryb 2.
Ale parę sekund na Google i już wyskoczyły:
Sony DRU 710A - DMA 66
Panasonic SW-9582-CYY - DMA 66
i sporo innych

> Jak się to ma z tym, że na jednej tasiemce dysk
> i napęd, i na drugiej podobnie, jeżeli założymy,
> że dyski pracują w ATA133, zaś napędy optyczne
> jeszcze niekoniecznie, skoro jeden z kanałów
> nie obsługuje ATA133? :) (mój na przykład nie
> obsługuje, ale ja mam starą płytę)

Prawdopodobnie żadna obecnie produkowana płyta główna nie będzie miała
kontrolerów pracujących z max ATA33 - z reguły ATA133.
Jeśli nie masz kontrolera zgodnego z ATA133 to dysk przełączy się w np.
ATA100. Transfery pewnie będą podobne, może trochę większe opóźnienia.
Sądzę też, że jeśli na jednej taśmie jest szybki napęd ATA133 i optyczny
ATA33 to kontroler obsługujący te napędy podczas ich jednoczesnej pracy
musi się przełączać w odpowiednie tryby co na pewno chwilę trwa i wydłuża
czas oczekiwania na dane.
Sam stosuję rozwiązanie:
- pierwszy dysk twardy samotnie na pierwszym kontrolerze
- napędy optyczne na drugim (rzadko pracują jednocześnie i są dużo
wolniejsze od dysków więc nie powinny zbytnio sobie przeszkadzać)
- kolejne dyski twarde na dodatkowych kontrolerach na płycie głównej lub
karcie PCI (także osobno).
Stosuję takie rozwiązanie między innymi dlatego, że po doświadczeniach
wywnioskowałem, że dyski szybciej pracują na osobnych tasiemkach i nie ma
problemów z konfiguracją podobnie jak w SATA.

--
Epox EP-8KRA2+ + Barton 2500@3200 + 2 x 512 MB Twinmos PC3200
LCD Iiyama AS 4821DTBK + Hercules Radeon 9700 128 MB + SkyStar 2