Re: Dłuższe taśmy do HDD

Autor: Sniper <sniper10000_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 20 Dec 2004 - 15:10:47 MET

Bernard napisał:

> Zgadza się. Może nie gwarancja, ale duże prawdopodobieństwo.

Ja mimo wszystko autorowi wątku proponuję spróbować - kupić jedną
długą taśmę, podłączyć, pobawić się kilka dni w testowanie pod
bacznym okiem HDD Health (lub czymś linuxowym, jeśli to nie
Windows).

Ja długich taśm (60-80 cm) używam od kilku ładnych lat. Kiedyś
miałem problemy na niektórych konfiguracjach i musiałem powracać do
krótszych tasiemek. Ale czasy się zmieniły; pojawiły się nowe płyty
główne, lepsze taśmy i lepsze dyski twarde. W ciągu ostatnich 3,
może 4 lat podłączałem takimi długimi taśmami kilkadziesiąt dysków,
zawsze uważnie monitorując poziom UDMA CRC Error Count. Powiem tak:
nie przypominam sobie, żebym miał jakiekolwiek problemy z taśmami
60 cm od momentu pojawienia się na rynku płyt z chipsetem BX. Na
dłuższych miałem problemy, ale rzadko zachodzi potrzeba użycia aż
takich.

Teraz mam u siebie w kompie 6 dysków o pojemnościach od 80 do 200 GB
+ 2 nagrywarki. Całość pracuje na płycie MSI KT3 Ultra ARU. 2 dyski
i 2 nagrywarki podłączone do podstawowego mostka na płycie, 4
pozostałe do Promise FastTrack wbudowanego w płytę. Wszystkie napędy
podłączone okrągłymi taśmami ~60 cm. Zero problemów. Dyski pięknie
śmigają w UDMA100/133; transfery niczym nie odbiegają od wyników
identycznych napędów z testów dostępnych w necie.

> Zdecydowanie 2 HDD razem, a optyczne na drugim kanale. Teoretycznie
> powinno być dobrze w dowolnej konfiguracji. Praktycznie dyski
> magnetyczne pracują w szybszych trybach niż optyczne i praca jednego
> kanału na przemian w dwóch różnych szybkościach powoduje problemy.

A o Bus Mastering to zapomnieliśmy? ;) Nie po to go wymyślono, żeby
nadal straszyć ludzi tekstami "zdecydowanie 2 HDD razem" :).

> Ważne, żeby coś było wpięte do wtyku na końcu kabla. Nie wolno
> podłączyć jednego urządzenia w środku kabla z dyndającym końcem.

Racja. Warto jednak zauważyć, że problem praktycznie nie dotyczy
urządzeń pracujących z prędkością mniejszą niż UDMA 66. Na szybszych
zwykle objawia się to występowaniem błędów CRC.

--
     \^^^^/             Pozdrawiam, Sniper              \^^^^/