Re: Jak dlugo wytrzyma dysk?

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sat 18 Dec 2004 - 21:46:15 MET

Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> Niestety tak. I dodatkowy scalak za parę złotych chyba nie wystarczy.

Dlaczego nie? Na tych kartach jest właśnie dodatkowy
scalak za parę złotych.

Jak chcesz, podrzucę Ci link do strony opisującej kartę
interfejsu IDE dla ZX Spectrum 128. Jest do dosłownie jeden
scalak z serii 74xx oraz parę tranzystorów.

Karty PCI obsługujące IDE są bardziej skomplikowane i
droższe, gdyż obsługa magistrali PCI wymaga skompliko-
wanej logiki. Do tego mostki PCI<>IDE zazwyczaj obsłu-
gują dodatkowe funkcje, takie jak bus mastering czy
łączenie 16-bitowych słów w 32-bitowe paczki (aby
zmniejszyć obciążenie magistrali PCI). Mimo to karty
interfejsu PCI IDE są do kupienia za parędziesiąt zł.

> I nie chodzi mi o to, że 15 lat temu mogły być montowane pełne kontrolery
> SCSI, ale to, co konieczne do podłączenia samych dysków. (powiedzmy dwóch)
> Dziś SCSI idzie jakby donikąd ze względu na szeregowe interfejsy typu USB
> czy SATA, a szkoda.

SCSI wcale nie idzie donikąd. SCSI ma niesamowitą przepusto-
wość (320 MB/s na jednej magistrali to wciąż więcej niż SATA,
a do tego przekłada się na cokolwiek, bo jest dzielone między
wiele urządzeń), może obsługiwać w miarę długie połączenia
(LVD lub FibreChannel), już dzisiaj obsługuje przekazywanie
olbrzymiego nakładu pracy samym kontrolerom dysków twardych
(w przeciwieństwie do IDE -- kontrolery IDE są "debilne" i
dopiero najnowsze wcielenia mają takie "bajery" jak bufory
zapisu opóźnionego czy kolejkowanie poleceń). Po prostu SCSI
już od dawna jest predestynowane do serwerów i silnych
stacji roboczych, choć nie przeczę, że konkurencja ze strony
IDE/SATA jest wielka. Nie wyobrażam sobie jednak budowania
średnich i dużych macierzy (np. 5 dysków połączonych w
RAID 5) z SATA... (*)

(*) Jako ciekawostkę mozna podać kartę macierzową Adapteca,
     do której można podłączyć o ile pamiętam do czterech
     dysków twardych Parallel ATA i w sposób całkowicie
     sprzętowy zbudować z nich macierz widzianą przez opro-
     gramowanie jako jeden duży napęd SCSI z własnym host-
     adapterem osobnym. Śliczne, choć strasznie drogie roz-
     wiązanie.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol@magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |