Re: Problem z R9550 :( Jak przetaktować ?

Autor: Michal Bien <mbien_at_wywalto.uw.edu.pl>
Data: Sat 11 Dec 2004 - 14:58:22 MET

Quong <quong@wp.pl> wrote:

> Znajomy posiadający sklep komputerowy posiada identyczną kartę
> identycznego producenta u siebie w komuterze. U mnie sterowniki Omegi
> weszły bez problemu, u niego były odrzucane. Jedynie co zainstalował to
> RadLinkera.

To i ponizsze - qrde, kto sie teraz bierze za sprzedawanie komputerow :>

> Czytałem dużo na temat tej karty i dowiedziałem się, że można ją
> bardzo ładnie przetaktować do osiągów jakie daje R9600 Pro.

            Do normalnego R9600PRO nie - nie pozwola na to 4 ns pamieci na tej
karcie.

> http://www.in4.pl/recenzje.htm?rec_id=221 Na podanej obok stronie jest
> ładny opis jak to zrobić.

            Daruj sobie flash. Omega/DNA + ATI Tool/ATI Tray Tools/RAD Linker
[wedle upodoban] w zupelnosci wystarcza. A w 2D nie katujesz niepotrzebie
karty i nie podgrzewasz koputera - sa tansze i skuteczniejsze grzejniki.

> Znajomy przeprowadzał owe przedsięwzięcie na swoim kompie ale były różne
> blokady, których pomimo dokładnego opisu nie był wstanie obejść.

            Patrz pierwszy akapit.

> Ja na razie się w to nie bawiłem, ponieważ trochę się obawiam ze "poleci
> dymek"

            Jak robisz to jak ponizej to sie nie dziwie.

> Postanowiłem wiec pobawić się RadLinker'em. Tym nic nie mogę uszkodzić

            Owszem mozesz - jak przesadzisz i nie zapewnisz chlodzenia spalisz
rdzen/pamiec.

> bo w wypadku zbyt mocnego przetaktowania mogę zrobić reset komputera a
> ustawienia karty wrócą do standardowych.

            Chyba ze juz ktorys z ukladow bedzie upieczony.

> A więc "suwam" suwakami w tam i z powrotem. Obecnie ustawienia Rdzenia
> i pamięci mam następujące: 425.25 / 275.75. Próbując wyżej zaczynają
> się pojawiać artefakty a w niektórych "mocniejszych" momentach sprzęt
> się zawiesza. Dziwi mnie to bo na różnych forach ludzie piszą, że
> bezproblemowo podkręcali Radki na RadLinkerze do takich wartości :
> 440/540 . Dziwi mnie to bardzo, ponieważ ja z pamięcią dochodząc do
> 300 już mam "jaja".

            1,2,3,4.......... bede spokojny.
Czlowieku - ustawiasz 4 ns pamiec na 600 MHz [300x2 bo to DDR i sie
dziwisz]? Chciales ustawic 4ns pamieci na 1080 MHz efektywnie - gratuluje.
JA wiem ze podkrecanie to sport narodowy i biora sie za to nawet ludzie po
przyniesieniu prosto ze sklepu GF8600U+ A64 ale jak widac to nie jest dla
kazdego - minimum wiedzy o sprzecie trzeba miec.

 Przeczytałem, że problem może stanowić pamięć.
> Wydrukowany na niej kod podobno, przedstawia cała sytuację i możność
> podkręcenia. Postanowiłem przepisać moje wartości:
> hynix 445A
> HY5DU2816223T - 4
> KOR 46CC4818SQ

            Normalne, swiezowyprodukowane kosci 4 ns - w obudowie TSOPII.
Standardowo chodza na 500 MHz i to jest bezpieczne, powyzej 525-540 beda
artefakty.

> Niestety nie bardzo wiem co one mówią :/ Słyszałem coś o końcówkach
> "4" i "5" ale nie bardzo się na tym znam.

            Slyszales o pojeciu nanosekunda i czas dostepu?

> Dlatego tu stawiam następujące moje pytania:
> 1. Dlaczego nie mogę przetaktować tej karty wyżej za pomocą
> RadLinker'a?

            juz odpowiedzialem.

> 2. Czy będę mógł ją przetaktować tak jak jest opisane w
> wcześniejszym podanym artykule?

            Odradzam flash - nic poza napisem R9600[PRO] nie daje, za to skutkuje
utrata gwarancji i mozliwoscia uszkodzenia karty, zwlaszcza przy takim
stanie wiedzy. Biorac powyzsze pod uwage nie wierze ze udaloby Ci sie
przyrocic bios ratunkowo po nieudanym flashu.

> 3. Czy powodem niemożności przetaktowania może być, że na pamięciach
> nie mam założonych radioatorków?

            Nie. I przy 500 MHz [250 x2] nic one nie dadza - szkoda pieniedzy.

> 4. Jeżeli pytanie 2 i 1 będzie negatywne, to co w takim razie
> powinienem zrobić?

            Bez zadnych modyfikacji sprzetowych spokojnie ta karta bedzie dzialac
na taktowaniu rdzenie typowym dla R9600 czyli 325 MHz i pamieci 500 MHz
[250x2]. A do 2D itp polecam ATI Tool i ustawieie przy bootowaniu np: 100
MHz rdzen / 300 MHz [150x2] pamiec - szkoda meczyc karte.
            JEsli chcesz puszczac ja wyzej - do poziomu 400+ MHz trzeba dolozyc
wentylator - np: z pierwszych pentium, bo 425 MHz na pasywnym, firmowym
chlodzeniu gigabyte bedzie na dluzsza mete zabojcze dla rdzenia.

> 5. Jeśli interesujące mnie pytania 1 i 2 będą pozytywne, którego
> artykułu mam się trzymać? Który lepszy? Ten
> http://www.in4.pl/recenzje.htm?rec_id=221 ? czy może ten:
> http://www.benchmark.pl/artykuly/recenzje/Radeon9600/Sapphire_Radeon955
> 0.htm l ??

            Pirwszy sobie daruj, raczej wez drugi pod uwage ale z zastosowaniem
nie RivaTuunera [kobyla i do przy ATI srednio sie sprawdza] ale ATI Tool
albo ATI Tray Tool a najlepiej oba. Pierwszy do overclockingu i profilow a
drugi do tweakowania ustawien sterownikow.
Jestes kolejna osoba ktorej geforcowcy z benchmarka zasugerowali uzywanie
RivaTunera do kart ATI - juz sam nie wiem - brakuje im wiedzy czy robia to na
zlosc newbies a potem sie po cichu smieja.

Sciagnij ATI Tool i przez wbudowane narzedzia testujace sprawdz ile wyciaga
karta po dluzszym wygrzewaniu. Przy pasywnym chlodzeniu sugeruje nie
szalec.

> Dodam jeszcze wpierw zainstalowałem sterowniki Catalyst o "nr
> wxp-w2k-catalyst-8-071-041026a-018719c" a na nie dopiero Omegi o nr
> "rad_w2kxp_omega_2597_beta_7z"

            Jak dziala to OK, ale lepiej odinstalowac najpierw oryginalne
sterowniki, control panel obowiazkowo przy omegach.

> P.S Wspomniałem o tym, że znajomy próbował przerobić wg artykułu z
> "IN4". Słyszałem ze Catalyst 4.9 mają ową blokadę. czy ona odnosi się
> tylko do podkręcania "lightowego" czyli np suwakami programami
> RivaTuner czy RadLinker? Czy odnosi się to również do zadania
> przedstawionego właśnie w tym artykule?

            I to i to. ALe jeszcze raz - daruj sobie ten sposob. To dotyczylo
sytuacji z lata gdy narzedzia i sterowniki nie wspieraly dynamicznej zmiany
czestotliwosci bez przeflashowania.

> Tutaj dodam jeszcze jedno pytanie: Czy zmienić sterowniki na starsze ? np
> Catalyst 4.6 ?

            W zadym razie nie. Catalysty im nowsze tym lepsze - poprawiaja bugi,
niekompatybilnosci w gierkach itp, co nie zawsze mozna powiedziec o
Detonatorach.

> Dziękuje wszystkim bardzo serdecznie i czekam na odpowiedź i pomoc.

            Mam nadzieje ze pomoglem. Jedna uwaga - zanim bierzesz sie do
przetaktowania najpierw czytaj, sprawdzaj itp, dopiero potem rob. Nie
odwrotnie!

> - w razie czego GG: 5015370
> możliwość precyzyjnej rozmowy.

            LOL ;>

--
Epox 8RDA3I; AXP TBB0 1900 MHz 400/400; 512MB PC3200 Infineon; TTC-D5TB/4TC
SamsungSM750P; R9550 400/500; SkyStar 2.6C; SBLive1024 & Hitachi CXW700/E85