Re: problemy z podziałem dysku

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 05 Dec 2004 - 23:47:59 MET

Użytkownik "cOOba" <cooba0@op.pl> napisał w wiadomości
news:covs32$ovt$1@news.onet.pl
> "Michal Kawecki" <kkwinto@o2.px>

> Czy ja wiem, zależy, nie zależy - może nie jest dużo przy takiej
> wielkości dysku i już i tak dostępnej ilości wolnego miejsca.
> Pytałem bardziej dla zasady i ogólnie. Co do partycjonowania dysku - a

To ja też tylko dla zasady i ogólnie przypomnę, że 8 MB to w
przybliżeniu 5 dyskietek 1.44 MB ;-).

> dlaczego nie ? Jeśli będzie tak dalej (korzystam z sieci w zasadzie do
> poczty + www ale bez ściągania czegokolwiek) i co jakiś czas wpadnie
> mi jakiś syf na dysk (mimo stale właczonego NISecurity) to będę
> musiał tak, czy inaczej sformatować ten dysk, a wtedy dane będą
> akurat najmniej ważne (zwłaszcza, że zawsze pozostaje backup).

No widzisz - większość ceniących swój czas i bezpieczeństwo swoich
danych ludzi robi inaczej: stawia system na jakiejś możliwie małej
partycji, a dane (i czasami także programy) zapisuje gdzie indziej. Jak
się coś posypie z partycją systemową, to stracą system, ale nie dane.
Zaś system w każdej chwili można odtworzyć z obrazu partycji bądź w
ostateczności zainstalować od zera, a jak ktoś lubi to nawet i z
formatowaniem ;-).

> A to, jeśli można wiedzieć - czemu ?

Bo dowolne uszkodzenie systemu plików pozbawi cię wszystkiego? Bo wirus
lubi działać na C pomijając pozostałe partycje? Bo złe zamknięcie
Windows może uszkodzić bootsektor partycji z systemem (i raczej tylko
tej) i pozbawić cię do niej dostępu? Bo nadpisanie początku dysku przez
wirusa/zły sterownik/źle uruchomionego Ghosta zniszczy C i tylko C?
Itp., itd., itd..... kilka partycji pozwoli ci uniknąć tych zagrożeń, a
ponadto da ci inne niemałe korzyści. Choćby szybszą pracę, lepsze
wykorzystanie klastrów danych, możliwość zainstalowania innego systemu
niezależnie od już istniejącego, łatwy backup danych, defragmentację,
chkdsk...

> Jeśli niesie to ze sobą aż takie ryzyko wówczas odpuszcze, ale, gdyby
> tak można było zrobić i odzyskać te 8 MB (choć, z tego, co zostało
> podane przez Mojego Przedmówcę chyba nie za bardzo) to, przed
> następną ewentualną formatką gdzie i tak wyczyszcze dysk może warto
> spróbować - jeśli tylko będzie to możliwe.

Odzyskać odzyskasz, ale musisz użyć narzędzi z Linuxa. Zaznaczę tylko,
że sam system Windows tudzież niemal wszystkie programy partycjonujące
przeznaczone dla tego systemu (np. Partition Magic) bardzo nie lubi,
kiedy partycja nie kończy się wraz z cylindrem dysku. Twój wybór.

/odpowiadając zmień px na pl/