Naped CD w starym komputerze (niewykrywany przez BIOS)

Autor: Rafał madDuck <madDuck_at_polbox.wywal.to.com>
Data: Sun 05 Dec 2004 - 15:39:18 MET

Witam wszystkich,

Jakis czas temu wzialem od kumpla stary komputer (wg etykietki jest z '95
roku - zeszle stulecie, wlasciwie zabytek). Postanowilem go wykorzystac i
zrobic z niego serwer do domowej sieci LAN. O komputerze nic w zasadzie
nie wiem, poza tym ze popdobno przed tym jak zostal mi oddany z powodzeniem
dzialal jako maszyna do pisania.

Sam komputer mowi o sobie:
Procesor: Pentium-S 200Mhz
RAM: 57344k
Grafika: Matrox graphic accelerator MGM Series
Pltyta glowna:
Award Modular BIOS v4.50PG
Intel PCI-ISA BIOS 824x v2.19 dla procesorow pentium
Award Plug and Play BIOS extension v1.0A

w pececie odnalezc mozna bylo rowniez karte sieciowa (mam nadzieje ze
sprawna) i stacje dyskietek (sprawna). Samodzielnie juz zainstalowalem
dysk (850 megowy Wester Digital Caviar 2850 - sprawdzony, sprawny), ktory
zostal poprawnie zidentyfikowany przez bios. Nastepnie, korzystajac ze mam
wolny naped CD (a wlasciwie nagrywarke Lite-On ltr-52327s) zainstalowalem
rowniez ja i tu pojawil sie problem - bios nie chce zaakceptowac faktu, iz
podlaczylem nagrywarke i z pelna premedytacja z podlaczonyc urzadzen
zauwaza tylko dysk.

W biosie w Standard CMOS setup ustawilem detekcje na "AUTO". Co ciekawe
naglowek w tej tabelce glosi "HARD DISKS", ale rozumiem, iz to nie
oznacza, ze nie moge podlaczyc napedu cd? (tak, slabo sie na tym znam)

Chcialbym opisac mniej wiecej jak to podlaczylem. Plyta glowna jest,
standardowo, wyposazona w 2 kontrolery, od kazdego odchodzi kabel IDE
(choc dziwny, przynajmniej dla mnie i pewnie jak na obecne czasy, bo
pozwalajacy podlaczyc tylko jedno urzadzenie). Do pierwszego kontrolera
jest podlaczony dysk (wykrywany) do drugiego natomiast (juz nie wykrywana)
nagrywarka.

Nagrywarka jest sprawna, wiec poczynilem nastepujace kroki:
- sprawdzilem ustawienie zworek;
- wymienilem kabel IDE;
- sprawdzilem czy naped jest w ogole zasilany;
- podlaczylem oba urzadzenia (dysk i nagrywarke) do pierwszego kontrolera
(sadzac iz secondary moze byc niesprawny);
- podlaczylem sama nagrywarke (bez dysku).

Nic to jednak nie zmienilo - bios konsekwentnie odmawia wykrycia napedu.

Czy ktos moglby poddac mi jakas mysl? Co powinienem/moglbym jeszcze zrobic?
Jezeli pominalem jakies wazne informacje to prosze mi powiedziec -
uzupelnie braki.

Z gory dziekuje za pomoc,
   madDuck

--