Asus P4PE i dziwne problemy z dwustronnym ramem.

Autor: Dentarg <den_at_it64.com>
Data: Fri 31 Dec 2004 - 13:41:41 MET

Problem jest następujący.

Mam w tej chwili w ASUSie P4PE 3 kostki 256 MB.
Niestety potrzebuje więcej ramu, więc jedną kostkę wymieniam na 512,
coby mieć 1GB.

W instrukcji do płyty stoi, że obsługuje do 2 GB ramu, a największy
moduł to 1 GB.

Niestety gniazda na moduły pamięci dzielą ze sobą banki pamięci i
wygląda to tak:

Gniazdo nr 1 - bank 0 i bank 1
Gniazdo nr 2 - bank 2 i bank 3
Gniazdo nr 3 - bank 3 i bank 2.

Z czego jasno wynika, że pamięci dwubankowe mogą być tylko w slocie nr
1, lub w którymś z pozostałych, ale wtedy wyłączają z uzycia oba
gniazda na raz (2 i 3).

I tutaj zaczynają się schodzy, bo wszystkie moduły 256 jakie mam są
jednostronne (jednobankowe) dzięki czemu system działa stabilnie.

Ale niestety wszystkie testowane przeze mnie 512 MB kosci były 2
stronne (i zarazem dwubankowe - czasem dwustronne są jednobankowe).
Sprawdzałem Twinmosa DDR400 CL2,5. Samsunga DDR266 i w tej chwili
Kingstona DDR400 CL3.

Objaw jest taki, że gdy do pierwszego gniazda (tego dwubankowego)
wrzucę kość dwubankową to system (XP Pro) sypie się po paru minutach
użytkowania, a gdy odpali się coś co używa więcej ramu, to wysypuje
się od razu. W pozostałych gniazdach moduł taki działa bez problemu,
ale wtedy mogę obsadzić tylko 768 MB ramu, bo jak wynika z opisu płyty
i praktyki gdy w którymś oprócz 1 gniazda jest pamięć dwubankowa traci
się oba gniazda i można wkładać pamięć tylko do slotu nr1, a że mam
juz tylko moduły 256 to jest porażka i upgrade nie powoduje przyrostu
ilości ramu. Nie wiem czy ktoś zrozumie ten opis, ale chyba dla osób
znających mniej więcej problem z pamięciami i bankami nie powinno być
problemu.

Widzę rozwiązanie we wstawieniu w piewszy slot jednobankowej kości 512
MB, ale pytanie czy takie wogóle są (instrukcja do płyty twierdzi, że
tak, ale nie podają typu i producenta takich modułów). W sklepach
bynajmniej nie ma takich modułów ;((.

A może problem leży gdzieś indziej ? Może to wina XPka ?
Bo memtest nie pokazuje, żadnych błędów nawet jak pamięć dwubankowa
jest w pierwszym gnieździe, co mnie trochę dziwi.

W sumie nie mam problemu z oddaniem pamięci do sklepu, ale mnie to nie
bardzo satysfakcjonuje, bo potrzebuje 1 GB ramu, a na moduł 1 GB mnie
nie stać tym bardziej że już te 3x256 mam ...

Ktoś spotał się z takim objawem ? Będę wdzięczny za rozwiązanie.

pzdr,
Dentarg

--
Moje CV online - http://dentarg.it64.com