Re: Windows XP na dysku SCSI.

Autor: Sniper <sniper10000_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 02 Dec 2004 - 11:37:59 MET

Savior napisał:

> Mam Baracude 160 Sata.

No to faktycznie, wybredny jesteś :) Może nie jest to najszybszy
dysk, ale niewiele mu do takich brakuje. W takim razie przesiadka
na nieco szybszy dysk IDE/SATA raczej nie przyniesie ci odczuwalnych
korzyści.

> Własnie teraz patrze na testy na stonie PClab i widze ze ten Raptor
> bedzie dobrym rozwiazaniem.

Obawiam się, że w obecnej sytuacji przy jednym Raptorze nie
odczujesz spektakularnego wzrostu wydajności. Na twoim miejscu
myślałbym o stripingu z dwóch szybkich dysków (nawet niekoniecznie
Raptorów). Pamiętaj tylko, że jeśli inwestujesz w Raptory, to w grę
wchodzi tylko większy model o pojemności 74 GB, bo ten 36,7 GB już
dawno dogoniły zwykłe dyski IDE/SATA i szkoda sobie nim głowę
zawracać.

Zobacz też kilka innych testów z udziałem Raptorów:
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2094&p=6
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2116&p=4
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2101&p=5
http://benchmark.pl/artykuly/testy/dyski_2004/strona-4a.html
http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=11&skrivelse=231
http://kingu.friko.pl/wyniki_hdd.html

Zwróć szczególną uwagę na dyski Maxtor MaxLine III 250GB. Może warto
zainwestować w coś takiego (i ew. płytę lub kontroler obsługujący
NCQ). Nawet jako pojedynczy napęd ten dysk ma ogromną wydajność, a
jednocześnie zapewnia ponad 3x większą pojemność od Raptora 74 GB.
Striping na czymś takim to prawdziwe szaleństwo :)

> Seagate Cheetah X15 18 gb kosztuje na allegro 279,00 zł
> Ale wyczytałem ze te dyski nie są lepsze od tych 10000 obrotowych.

AFAIK tutaj wiele zależy od modelu. Te najmniejsze Cheetahy nie
grzeszą wydajnością i warto je kupować tylko wtedy, gdy budujemy
wielodyskową macierz, np. RAID 5. Największy model 73 GB ma zwykle
nieco większą wydajność od Raptora 74 GB, ale różnica jest
niewielka. Dopiero przy budowie dużej macierzy Raptory zostają w
tyle.

> Co daje ten raid (przy ide i scsi)??

Jeśli pytasz o RAID 0 (striping), wygląda to tak: kupujesz dwa
identyczne dyski (lub więcej) i łączysz je w macierz (powstaje
jeden duży dysk), dzięki której dane, które chcesz zapisać lądują
po kawałku na obu dyskach (tzn. każdy dysk wykonuje tylko połowę
roboty). Teoretycznie oznacza to dwukrotny wzrost wydajności.
Praktycznie bywa różnie - wszystko zależy od umiejętności kontrolera
i doboru dysków. W ekstremalnym przypadku może nastąpić nawet spadek
(kiepski kontroler + dwa różne dyski innych producentów), ale zwykle
jest znaczny przyrost prędkości. Najlepsze efekty osiąga się na
kontrolerach SCSI.

Więcej doczytasz tutaj:
http://www.benchmark.pl/artykuly/testy/dyski_2004/strona-24.html
http://www.tomshardware.pl/storage/20011023/index.html
http://klub.chip.pl/bbros/raid.htm
http://www.raidarray.com/04_01_00.html
http://www.storagereview.com/guide2000/ref/hdd/perf/raid/levels/multLevel01.html

--
     \^^^^/             Pozdrawiam, Sniper              \^^^^/
    ((.)(.))      Po przeczytaniu spal ten list!        (@  @)