Re: zabezpieczyc dysk - mbr, fat itp

Autor: Michal Kawecki (kkwinto_at_o2.px)
Data: Thu 06 May 2004 - 00:40:14 MET DST

Użytkownik "azbest" <adamzz5_at_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> Mam w firmie komputer na ktorym jest platnik, program bankowy, FK
> ktory instaluje firma. W zwiazku z tym chcialbym zapobiec sytuacji
> kiedy to cos sie stanie z dyskiem - wirus (choc jest nod32, ale..),
> glupota uzytkownika, co by przez nia dane poszly w las.
>
> Anyway. Czy mozecie mi polecic jakis program (cena nie gra roli),
> ktory moglby zrobis obraz partycji, ale ! Moc ja przywrocic w tym
> samym miejscu, czyli np. mam partycje C D E i chcialbym obraz C
> przywrocic w to samo miejsce. Slyszalem, ze np Drive Image przywraca,
> ale korzysta z wolnego miejsca na koncu dysku.

Ja w tym celu zakupiłem program BootIt Next Generation
http://www.terabyteunlimited.com - jedyny, który przeprowadza
rzeczywiste porównanie zgranego obrazu z oryginalnym nosnikiem. Inne
programy tego nie potrafią, a pomyłka w choć jednym pliku, w firmie,
może drogo kosztować. Programik ten - biorąc pod uwagę jego
wszechstronność - jest naprawdę bardzo tani.

> Drugie pytanko jezeli pozwolicie. Chodzi mi o struktue dysku.
> Wyprowadzcie z bledu jakby co :)
>
> - mbr - to pierwsze 512 bajtow dysku - w nim jest info o
> rozmieszczeniu partycji

Partycji - tak. Dysków logicznych - nie.

> - jaki program do mbr ? kopia do pliku i w druga strone ?

Na przykład wspomniany BootIt. Albo - dostępny na serwerze Terabyte w
dziale freeware - MBRWork.

> - info o rozmieszczeniu/polozeniu partycji jest tez w fat tejze
> partycji ?
> - zapisac fat partycji do pliku... ? i przywrocenie ... ?

Nie w FAT, a w sektorze startowym partycji. Ale sektor ten jest częścią
partycji, więc jej obraz - tworzony po sektorach, a nie po plikach jak
robi to Ghost - już go zawiera. Niemniej bootsektory partycji oraz
dysków logicznych warto zapisać do pliku, jest to najszybsza metoda na
poradzenie sobie z błędami typu "partycja wymaga sformatowania". Zrobisz
to np. programem DFSee http://www.dfsee.com (polecenia PSAVE/PRESTORE).

Robienie kopii tablic FAT jest bezcelowe.

> - czyli jak bede mial kopie mbr (512 bajtow cz 2k ?) to nie grozi mi
> utrata "danych na dysku" w razie jakby sie cos z mbr stalo ?

Jak będziesz miał także kopie bootsektorów partycji oraz d.l. - to tak.
Sektor MBR to 512 bajtów, jednak pozostałe sektory pierwszej ścieżki
dysku (łącznie 32 kB) też mogą zawierać istotne informacje bądź programy
(np. kod ew. bootmanagera), dlatego lepszym rozwiązaniem jest zrobienie
kopii całej pierwszej ścieżki. Tak postępuje BootIt.

> a w razie jakbym nie mial, to jaki program potrafi przeszukac dysk i
> odgadnac polozenie partycji ?

Na przykład... BootIt ;-). Albo Testdisk http://www.cgsecurity.org/.

/odpowiadając zmień px na pl/