Re: zabezpieczyc dysk - mbr, fat itp

Autor: Arek (abk_at_poczta.onet.pl)
Data: Sat 01 May 2004 - 21:08:16 MET DST

azbest napisał(a) w wiadomości: ...
>Drugie pytanko jezeli pozwolicie. Chodzi mi o struktue dysku. >Wyprowadzcie z
>bledu jakby co :)
>
>- mbr - to pierwsze 512 bajtow dysku - w nim jest info o rozmieszczeniu
>partycji

 Tak. Jest tam "adres" dysku logicznego (zwykle C:) i adresy do partycji
rozszerzonych. Na ich początku jest struktura analogiczna ze spisem
następnych partycji/dysków. Tu bym odesłał np. do "DOS od środka".
Stare, ale FAT32 jest podobny. Partition Magic to potrafi pokazać
graficznie.

>- jaki program do mbr ? kopia do pliku i w druga strone ?
 Pewnie jest dużo... Ja robiłem ręcznie diskedit-em z Norton Utilities

>- info o rozmieszczeniu/polozeniu partycji jest tez w fat tejze >partycji ?
 Nie. W FAT (dysku logicznego, nie partycji) jest opis gdzie kolejne
fragmenty plików/podkatalogów leżą na dysku. Wskaźnik na 1. fragment
jest przy nazwie pliku w katalogu/podkatalogu.

>- zapisac fat partycji do pliku... ? i przywrocenie ... ?
 To daje efekty, ale trzeba jeszcze ew. przywrócić katalog główny
i podkatalogi, a te to już mogą być wszędzie na dysku (a w FAT32
to nawet katalog główny nie musi być cały na początku - zwykle jest)

>- czyli jak bede mial kopie mbr (512 bajtow cz 2k ?) to nie grozi mi >utrata
>"danych na dysku" w razie jakby sie cos z mbr stalo ?

Tak, chociaż bardziej prawdopodobna jest utrata danych z innych
powodów niż zamazanie MBR.

>a w razie jakbym nie mial, to jaki program potrafi przeszukac dysk i
>odgadnac polozenie partycji ?

 Elementy takiego szukania miał chyba unformat lub ndd z pakietu
Norton Utilities. Ale trzeba było mu czasem pomóc np. ręcznie
wpisując niektóre paramtry partycji.
 Na alt.pl.comp.wirusy pewnie dowiesz się więcej. Skuteczne jest
zwykłe robienie kopi bezpieczeństwa plików z danymi. Zainteresuj
się Norton Ghost
Arek