Re: Rozważania nt doboru klocków do komputera - pros

Autor: Pszemol (Pszemol_at_PolBox.com)
Data: Mon 16 Apr 2001 - 21:10:11 MET DST

"Krzysiek" <silverman_at_go2.pl> wrote in message news:9bf5rp$n1e$2_at_news.tpi.pl...
> "Pszemol" <Pszemol_at_PolBox.com> wrote in message

> wiekszosci wytrzymuja duzo wiecej

Wszystko zależy jak długo pecet pracuje dziennie.
Taki silniczek ma określoną typową ilość godzin pracy po której
zwyczajnie zużywa się i szybko zaciera się - przestaje obracać.
Ja, obsługując czasem komputery pracujące w biurach i chodzące
non-stop 24/7 bez wyłączania spotykam się z zapieczonymi wentylatorami
w komputerach rocznych i półtorarocznych. Wiadomo, że jak ktoś w domu
włącza komputer na dwie godziny trzy razy w tygodniu to będzie mu
wiatrak żył latami, ale często niestety komputer chodzi dłużej
i wiatrak niestety po dwu latach jest już niepewny. Ja mam taką
taktykę, że ponieważ wentylator kosztuje parę złotych a kłopoty
jakie mogą wyniknąć z jego awarii są kosztowne i czasochłonne
to zalecałbym rutynową wymianę go po dwu latach pracy i obowiązkowe
czyszczenie z kurzu co poł roku. Nie wszystkie rozwiązania sprzętu
mają nawet dziś kontrolę temperatury czy w ogóle kontrolę wiatraka
a uszkodzony może powodować najprzeróżniejsze efekty w pracy peceta.
Wiele razy zdarzyło mi się, że nikt by nie przypuszczał, że to co
widział na ekranie jest efektem nieobracającego się lub zapchanego
kurzem wiatraka (np. błedy w dzieleniu i mnożeniu prostych liczb!)

> to jest maly sliniczek na 12V, a nie zwykly silnik pradu stalego
> gdzie musisz konserwowac szczotki co jakis czas

To jest najzwyklejszy pod słońcem silnik prądu stałego
w którym nie da się nic konserwować z racji miniaturowej
budowy. Pierwsze objawy choroby kwalifikują go do kosza.

> a wlasnie ze jak najwieksza

No cóż, każdy ma inne priorytety. I dlatego bez sensu jest ten wątek,
w którym próbuje się ustalać "uniwersalne" i jedynie słuszne zasady
doboru komponentów sprzętowych. Każdy zestaw będzie inny, i inny
dobór elementów, narzucony stawianymi oczekiwaniami po pececie.